Fin vinterdag!

Jag var såklart tvungen att rida idag också för att prova bettet rätt använt. Lustigt nog funkade det bättre innan! (Lättare att få till "pingel".) Lite svårt att avgöra men nog tror jag det kändes bättre än med det gamla iallafall.
 
Grabben var pigg som vanligt. Det är svårt att rida bra när hästen hela tiden verkar ligga steget före. :P Egentligen hade jag hoppats på en galoppdag idag eftersom det var en travdag igår (skrittdag får jag nog vänta på till sommaren eller så! ;) ) Så var det inte riktigt utifrån hur hästen kändes, möjligtvis att han gärna ville galoppera men inte riktigt hade det i kroppen. Men jag provade iallafall att be om galoppanslag från skritt, och försökte få honom vänta tills jag bad om galoppen, när vi var i ett bra läge, för att förebygga den inte så bra galoppen han själv bjöd på någon gång.
Efter första försöket i vänstervarvet sa jag till stallkompisen; " ja ja, jag får skylla mig själv som bad om galopp!" ;) Det blev nämligen något jag vet inte vad-språng så explosivt att det var klurigt att hänga med. Andra gången blev det någon slags protestgalopp i sidled (fel galopp också om jag minns rätt) för att stallkompisen gick ut med sin häst precis. Men, tänkte jag, det borde vara bättre att fortsätta försöka tills han förhoppningsvis hittar något bra ur kaoset, hellre än att sluta när han är så explosiv och oförutsägbar i momentet. (Även om jag var lite sugen på att lägga ner för dagen.) Sedan hittade han faktiskt 4 språng skolgalopp. :) Då rundade vi av för dagen. Trevligt när det lönar sig att vara positiv och lita på att jobbet ger resultat!
 
Men jag är lite fundersam på om han tappat i muskelmassa också när han gått ner i vikt. Så nu blir det lite extra protein för säkerhets skull!

Kommentarer
Postat av: Karoline

Sv: Ååå, så underbart med pulkaåkning som paus, kanske man ska köpa sig en. Det är ju sjukt roligt :)

2013-01-21 @ 00:18:40
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0