Snart över!

..med kylan tänker jag. Har redan blivit lite varmare (japp, i dagsläget känns -17 varmt! ;) ) och enligt prognosen skulle det bli bara 4-6 minusgrader imorgon! Hoppas det är nog för att min bil ska tina upp och vilja starta!

Imorse hade jag lite tur i oturen som fick skjuts ut av en stallkompis som ändå åker förbi stan, vi skulle dela på morgonjouren eftersom det blivit ganska många hästar i stallet nu (15?).
Dock råkade hon försova sig så jag fick börja min dag med att stå och vänta en halvtimme ute i -23 grader, inte bra när man är förkyld! :P
Jouren däremot gick smidigt, jättelyxigt att vara två!
Hann ju tyvärr inte rida idag heller trots att jag var lite sugen, stallkompisen hade sina egna hästar att släppa ut också så det blev lite bråttom att passa skjutsen hem.





Nu ska jag passa på att hinna med lite läsning! Har varit och rotat bland böckerna hemma.
Ligger alltid efter i det jag skulle vilja hinna läsa, särskilt nu då som jag fått en hög av farsgubben sen han rensat hemma inför flytt. Har säkert 10 olästa (häst-)böcker nu!

Anatomi- och friskvårdsböckerna fick ligga för den här gången eftersom de är lite jobbigare att läsa. Vill passa på att samla lite träningsinspiration.
Bland annat:

Lydnadsträning för hästen av Tobbe Larsson.
Den har jag redan läst, ska skumma igenom igen för lite inspiration. Tycker han har vettiga tankar som nog är lättare för gemene man att ta till sig än NH som många kanske tycker är mer "udda" om man inte är intresserad och insatt redan. Sen kan jag tycka att det ibland blir lite väl mycket hjälpmedel som lätt kan missbrukas. Intressant bok!

Frihetsdressyr och cirkuskonster av Franco Gorgi
Även här en del hjälpmedel kanske aningens i överkant, och behov av medhjälpare till det mesta, vilket jag som lekman kan tycka är lite synd då jag knappt vågar mig på att prova några tricks. Men väldigt inspirerande och det fungerar ju säkert om man följer instruktionerna! :) Tänkte få lite tips i hur vi går vidare med "buga".

Den inre ryttaren av Cecilia Löfgren
Jättebra bok särskilt om man jobbar mot rädslor inom ridningen. Får översättas lite till ens egen vardag och kräver eget engagemang för att ge resultat. Ska fräscha upp minnet och kanske ta till mig lite nya synvinklar sen sist!

Perfekt uppförande av Kelly Marks
Jättebra bok som handlar väldigt mycket om hur Vi beter oss mot våra hästar och hur de speglar det tillbaka till oss. Inte perfekt uppförande från hästens sida bara alltså, utan även från människans! :) Har haft den undanstoppad på en hylla i många år så jag tänkte det var dags att fräscha upp minnet. Verkligen en bok i min smak!

Another horsemanship av J-C Racinet
Beskriver grunder och helhet i konceptet "Riding in lightness" som var hans version av klassisk fransk dressyr. Å ena sidan kan jag i dagsläget tycka att det är mycket som inte passar mig, t ex att ridningen blir väldigt teknisk, särskilt i en (lååång) inlärningsperiod är det ju lätt hänt att det avspeglar sig i ridningen och det skulle inte min pålle tolerera. Å andra sidan - när det är just det tekniska man vill ha tips på -kanske timing i hjälpgivningen i specifika gångarter/moment, då är den kanon! Mycket kloka tankar och (enligt mig) viktiga basics i boken. Med särskild betoning på signalsystemet.
Själv har jag läst den så många gånger nu så det är mest för att fräscha upp minnet och hitta nya infallsvinklar för sånt vi pysslar med nu jag rotat fram boken.

How to create the perfect riding horse av Perry Wood
Härlig och inspirerande bok! Liksom Kelly Mark´s bok gillar jag inställningen till hästen. Rent ridtekniskt så tycker jag nog det finns bättre förebilder men helhetsmässigt finns det massor att hämta!




Blev snarare recensioner av böcker jag redan läst.. Får se hur mycket jag hinner läsa nu då! ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

FUSK med graderna, -30c här idag & det verkar hålla i sig :/



Kul med lite hästläsning.

2012-02-05 @ 19:13:27
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Angelica

Håller oxå på att läsa ikapp lite :D

Vore kul med mer ingående inlägg om Racinet! Om man får önska ;P

2012-02-05 @ 20:02:25
URL: http://tonusblogg.blogspot.com/
Postat av: Ninnie

Har du läst de här?

Delfinträning för din häst http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=191

Clicker training for your horse http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1890948357

2012-02-09 @ 09:42:34
URL: http://ninniflikkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0