Täcke nummer två

Tipsar om Amigo-täcket som nu också är uppe på tradera:


(Täcket längst ner, Java/Brick red)

140cm ofodrat regntäcke, finns på:

http://www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx?aid=117642321




Fick hem ett Bucas-regntäcke med bara fleecefoder när jag chansade och beställde vad jag trodde var ett 200g-täcke, men misstänkte var felplacerat utifrån priset. Det sitter bättre på Tabbens breda bringa/bogar och jag använder inte så ofta ofodrat regntäcke så då får Amigo-täcket också ryka till förmån för att spara till ett 100g eller 200g-täcke.




Jag har gett upp och tagit in grabben på natten nu. Egentligen ville jag undvika att börja ge silage (tycker inte det verkar så pålitligt utifrån klimatet än) och ställa in först om ett par-tre veckor. Men det blev lite missförstånd mellan mig och stallägaren tror jag. Hade frågat om åringen kunde stå kvar ute med Tabac, men hon uppfattade det nog som att jag undrade om de kunde stå kvar i samma hage över dagen, inte att de skulle vara ute på natten. För nu har den stått inne två nätter i sträck. Tror inte han är karl nog att stå ute ensam i hage där käket dessutom nästan är slut! :-P

Däremot har jag avvaktat lite med att börja stödfodra. Å ena sidan är det lite tråkigt att jag inte kan övervaka hagen oftare och se hur mycket och vad han får i sig i hagen. Å andra sidan SER man ju att det finns käk kvar även om det är säkert är väldigt magert och inte lika gott som det var innan, och han kommer ju ha tillgång till silage inne på natten. Bra om han får "banta" lite lagom nu efter betet, sen ska han såklart inte bli undernärd för det. Tuggbehovet tror jag iaf blir uppfyllt när det finns att pilla på i hagen. Energi/protein lär han kompensera för inne på natten, mineraler får han som kvällsmat. Ska bli spännande att se hur mycket han hunnit med att käka upp natten mot idag. Jag fyllde på höpåsarna med 11,5kg, varav kanske 6-7kg hösilage och resten hö. Men hoppas att han inte har hunnit med att äta upp ALLT :-S Det såg lugnt ut igår när jag precis hade tagit in honom, men man vet ju aldrig.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja tyvärr börjar det bli dags att stalla in snart...våra går ute ännu men vi får fodra dem....om det är riktigt regnväder får de sova inne...

2010-09-01 @ 19:32:12
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0