Ett steg framåt och två tillbaka. Eller var det tvärtom?

Jag tog mig tid att rida igår också. Var inte hemma förrän 22:40, men det var det värt!
Försökte hitta någon slags balans mellan att fortsätta fokusera på hästen (hur han svarar och hur han rör sig) samtidigt som jag försökte hitta en bra sits. Men det var svårt, tyckte inte jag hittade samma klister-känsla och känsla av att kunna sitta stilla med hela överkroppen/ryggen.
Å andra sidan tyckte jag ändå ridkänslan kändes riktigt bra överlag, särskilt vissa glimtar, för att jag började få mer kommunikation från sitsen och bli mer oberoende av handen.
Typ som i skolskritten där det ibland känns som att tygelhöjningen/små förhållningar i tygeln är hans kommando för att skolskritta, för att det inte är förrän jag lagt på tygeln som det blir någon märkbar förändring. Men igår var jag supernoga med att inte falla i fällan att ge alla signaler på en gång fastän det då är tygeln han svarar på, utan först lägga till tonushöjning i mig själv (sträcka upp mig), sen trampa till i stigbyglarna ett par gånger för att pumpa igång ryggen typ, SEN lägga till tygeln. Tycker att han blev mycket mer lyhörd för den första signalen när jag var totaldisciplinerad med att sitta stadigt själv och att lägga till handen sist (fast jag var oftast tvungen att höja den iaf och lägga till umpulser med tygeln för det sista lilla).

Känns mao som ett lyckat pass igår! Även om det fortfarande känns långt kvar till att vi skulle vara redo för träning... Hmm, eller fortfarande i starkt behov av det? ;-) Känns dumt bara om man ska känna sig på extrem basic-nivå varje gång man börjar träningspassen för att sen jobba sig uppåt igen successivt under träningen och känna sig på exakt samma nivå varje gång.
Visst går det framåt, men det är mer i helheten än i enstaka rörelser/övningar (som beror mycket på dagsform) och väldigt gradvis, så man inbillar sig lätt att man sitter och övar på samma samma utan att det går framåt.

Kommentarer
Postat av: Johanna

I know, snacka om lxproblem vi har!! :P Jag ska iallafall fara och sitsträna på min kompis islänning imorgon :D Du vet ingen som har en sadel att sälja ;)?



Låter som att det gick bra för dig med skolskritten.

Jag hoppas vi kan börja jobba med den snart, men jag måste bli av med tonus först ;)

2010-09-30 @ 13:58:19
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0