Nytt täcke

Äntligen har täcket kommit! Igår hade vi premiärprovning på Tabbens nya Rambo Optimo.

Tack vare att jag har tre olika innertäcken (400g som medföljde automatiskt, 100g, 200g) och kan ta ur innertäcket för att få ett ofodrat regntäcke så går det att använda i 4 olika variationer. Finns att köpa i 300g också men det kändes onödigt för vår del. 150g fodrad halsdel följde med.

Mitt spontana intryck är yes, äntligen ett täcke med bra passform! :-D
Det sitter åt lagom där det ska sitta åt för att inte halka omkring, men tryckte inte åt för mycket någonstans och det är grymt bra utrymme för bogarna och i bringan. Även på ovansidan vid manke/hals trycker det inte åt som vissa täcken kan göra. Ett klassiskt problem för mig när det gäller passformen på Tabben är att täckena är så stora i 140-145cm att de blir lagom i bredden men stora (långa) i halsen och kanar bakåt så de ändå låser bogarna och trycker vid bringan. Tänker man på det och skaffar ett täcke som ska vara litet i halsen blir det lätt att det trycker på halsen istället (om det är halvhals t ex) eller blir för lite utrymme i bogarna. Så särskilt i framdelen som är det svåra området normalt sett tycker jag Optimo-täcket sitter kanon. Mycket rymligt för bogar och framben utan att för den skull trycka någon annanstans.
Att det ser ut lite som en klänning på honom kan jag stå ut med för det gör nästan alla täcken. Så går det när man är lång i kroppen men har korta ben. ;-)

En annan grej däremot som jag tänkt på är att risken är att folk inte förstår hur de ska göra med knäppningen. Lite liknande problem som med Bucas-täcket där allt faller om man lagt på täcket för långt fram eller någon stackare får stå och mecka för att de inte vet hur man gör med spännet.

På Rambo-täcket är det inga konstiga spännen på samma sätt men det är många spännen.
Tre stycken maggjordar. Framtill är det först undertäcket som ska spännas separat (det är det redan en som hunnit missa, och då låg såklart undertäcket riktigt dåligt när jag kom ut till stallet i eftermiddags), sen är det en bredare kardborre samt en smalare kardborre som ska hålla täcket på plats. Två snabbspännen som är samma som på wug-täckena. Och så till sist en vanlig svansrem att bara trä svansen över. Det finns fästen för bensnören om man vill ha det men det känns lika bra att skippa det för att inte spä på med ännu fler grejer att komma ihåg! :-P Sen är det halstäcket också som ska fast i två kardborrefästen och två spännen, men det har jag inte bestämt om jag ska använda eller inte så tills vidare ligger det och skrotar.

Han verkar nöjd med täcket än så länge OM det ligger på plats ordentligt. Det känns ju grymt onödigt med ett dyrt täcke som ligger bra men som inte läggs på plats ordentligt, och då funkar ungefär likvärdigt de billigare som är halv-ok i passformen. Som med Bucas-täcket som sagt, som sitter kanon över bogarna det också jämfört med många andra, men som direkt blir obehagligt för honom vid halsskärningen/bringan om man inte drar fram täcket ordentligt när man lägger på det. (Förhoppningsvis går inte fukten igenom lika lätt när täcket hänger och är blött som med Bucas-täcket, anledningen att jag ville prova detta istället för ett till Bucas. Det återstår att se.)



Såhär såg han ut innan täckesprovningen. Det hade regnat/snöat ganska mycket. Shires-täcket höll bra tätt tycker jag men det rann in en del genom halsen.




Knäppningen. Där hade jag inget undertäcke men det är alltså de två snabbspännen som är synliga på bilden, en bredare kardborre under och en smalare kardborre som man drar tillbaka, sen ett likadant på undertäcket som man får spänna separat. Just kardborren som man spänner genom att dra igenom en ring och sen tillbaka är en riktigt bra idé tycker jag jämfört med på Rhino Wug-täcket jag hade tidigare. Där satt det inte riktigt lika bra framtill om snabbspännena enbart skulle hålla ihop täcket framtill. Kardborren på den bredare är lätt att slarva med och fick hyfsat snabbt dåligt fäste pga päls som fastnade i den. 




Maggjordarna


Jag tycker det syns tydligt vid manken hur bra det sitter över hals/manke/rygg. Vet inte hur bra det syns på bild men det är väldigt rymligt i bredden också. Bogarna och frambenen har mycket bra rörelsefrihet.


Haha, stackarn blev nog fundersam över vad vi höll på med! Han har nog aldrig haft ett halstäcke i hela sitt liv.
Det funkar faktiskt att använda på honom men jag får spänna nedre remmen löst. Blir ganska stor glipa framtill/nedtill i skarven mot vanliga täcket.




Nu syns rumpan bra. I mörkret menar jag. ;-)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Täcket såg jättefint ut!

2010-11-13 @ 20:59:46
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna & Ella

Jösses haha, man värkade behöva en hel bruksanvisning för att få på de där täcket ASG

Men det såg kanon fint ut & enligt bilderna såg de ut att sitta som ett smäck på fina Tabben :)

Hoppas ni blir nöjda!

2010-11-15 @ 20:57:31
URL: http://www.bullerbacken.com
Postat av: Linda

Ser riktigt nice ut. Blir lite fundersam på hur ett täcke kan sitta så bra i bogen men samtidigt bara så tältaktigt. Har en liten fundering: i Färgskarven på ryggen, är det någon typ utav sön eller liknande där eller hur sitter det ihop? :-)

2010-11-16 @ 10:04:47
URL: http://xmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0