Träning för Lena 20080618

Idag var det ett nytt träningspass med Tabben för Lena.
Han var precis som igår rätt så okoncentrerad och nästan lite "bossig" - ville inte vara med på noterna. Men det gick hyfsat ändå, bara svårt att få honom avspänd och jag fick säga till mycket mer/tydligare när jag bad om något än vad som behövs när han är koncentrerad och med på noterna.
Lena tyckte att överlinjen hade blivit finare sen sist, vilket jag själv märkt så det var väl mest trevligt att få en kommentar på det, särskilt som hon tolkar det som att vi tränat bra sen sist! :-)
Vi fick testa växla mellan öppna och sluta på volt. Det gick sisådär, det kändes fel hela tiden eftersom det saknades någon pusselbit kändes det som och iom att jag skulle växla till sluta så fort jag fått en öppna - oavsett kvalitet i princip- så var det svårt att få till det. Han måste ju vara böjd och avslappnad i överlinjen för att kunna gå bra sluta, och avslappningen brukar jag inte få förrän jag får det där "stadiga" som kvitto på att kusen har en bra struktur. Jag hade lite svårare med slutorna i högervarvet än vänster.
Sen fick vi öva på skrittpiruetter, bara en kvarts för att jag skulle lära mig ta med yttersidan/flytta framdelen, och för att Tabbe skulle bli lite starkare på yttre delen av bakbenen. Får öva mer på det! Vänder jag för tygeln så tror han i princip att han ska tvära utåt, är ju så han har lärt sig hittills, då blir han tillslut förböjd och *går* knappt att få innanför spåret öht. Vänder jag för skänkeln så flyttar han baken åt sidan vilket det ju inte är tänkt, särskilt inte FÖRE framdelen! :-P
Nyttig grej för oss att träna på!
Därefter trav och försök att samla upp + sakta ner tempot ett par steg i taget och sen länga ut några steg emellan. Kändes lite knas eftersom jag inte tycker jag kan "samla" om jag inte har grundpusselbitarna på plats och eftersom jag genomgående under dagen bara tyckte jag hade det några glimtar till och från så kändes det alltså lite konstigt. Så jag tänkte mest - sakta ner tempot och försöka behålla avslappningen, tänkte lite öppna samtidigt för att försöka hålla koll på resten. Han är lyckligtvis väldigt känslig för mitt fokus och min sits så det gick rätt så bra ändå.
Sen skulle vi träna på öppna-sluta växlingar på volt igen, i trav. Kändes faktiskt lite lättare i vänstervarvet som ju enligt Katrin är vårt svåra varv.. Lena ändrade övningen lite i traven till att byta varv (vända igenom volten) i samband med slutan. T ex i vänstervarvet: Ett par stegs öppna, sluta, och i slutan vända till vänster och ställa om + byta varv när vi började komma ut på stora volten igen. Kändes riktigt bra när han väl började få till riktiga öppnor så jag fick lite sån där "stabilitets"-känsla och hade ett bra utgångsläge. Bra övning! :-)

Så nu har vi lite hemläxa. Jag brukar alltid försöka bryta ner det till "vad fattas i grunderna för att vi ska få till det här?" Eller göra samma övning fast på sånt vis att det känns enklare. 
Att ta med yttersidan - flytta bogarna med bibehållen böjd häst utan att det bara är baken som fladdrar iväg- det lär jag få träna massor på. Har tänkt testa massor med småvändningar på lite random ställen (känns egentligen lättare på volt än längs väggen som vi gjorde idag) för att lära mig flytta framdelen helt enkelt. 
Växla mellan öppna och sluta lär jag också få öva mer på, men att jag försöker hitta kvalitén i öppnan först - mao lär jag få träna mer på kvalitén i öppnan i första hand tror jag! :-P Och kanske komplettera med sluta för hand för att ändå träna styrkan i "yttre bakbenen".
Sen var ju en del sämre pga att dagen var dålig helt enkelt, att tabben var lite okoncentrerad och att jag inte kände att jag hängde med i svängarna. Man blir iaf inte bortskämd med att alltid vara på topp. ;-)

Inga bilder idag tyvärr! I brist på fotograf.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0