NH-träning för Rosa 20080625

Min första NH-träning med Tabben! :-)
Blev visserligen mest Rosa som tränade Tabben och demonstrerade, men jag fick träna på seven games själv (vissa först efter att hon testat och gjort lite grovjobb), och på slutet visade hon tips på uppsittningsträning iom att det är ett sånt där lindrigt vardagsproblem vi har.
Mycket inspirerande och lärorikt! :-) En hel av det "kunde" jag ju *egentligen* eftersom jag varit rätt så NH-intresserad tidigare och sen Charlotte som tränade ganska mycket NH. Men det blir så lätt att man missar viktiga pusselbitar när man inte tränat det med någon häst på länge.

Tabac var verkligen guld! Inte en spark eller resning och han ville verkligen vara till lags bara han förstod vad vi ville såklart. Det enda var att stundvis när Rosa tränade och satte lite press på honom så kom hans stress-sida fram. Den stress-sida som förmodligen sitter kvar ända sen travet och som man märker då och då, oftast bara glimtar av. Men Rosa lyckades iaf ta sig över "spärren" och få tillbaka kommunikationen igen, när jag skulle öva samma sak så blev det inte alls samma stress.
Man märkte också hur mycket mer stressad/avstängd han blev så snart han hade ryttare på ryggen. Skulle ju egentligen inte öva uppsuttet men vi ville gärna se hur han reagerade då och få demonstrerat hur vi skulle jobba med problemet - böja och ge eftergift först när han står med böjd hals avslappnat och står stilla. Var svårt för honom att stå avslappnat samtidigt som han stod stilla, mycket lättare med antingen eller.

Hoppas vi ska lyckas träna vidare på det här hemma och att matte lyckas banka in alla detaljer i skallen (man borde nästan videofilma och kolla på sig själv efter varje övning! Så himla mycket fuffens man har för sig omedvetet...=P) så vi till slut kanske märker något i ridningen också. Vore guld ifråga om min "uterittsträning" (bli av med osäkerheten för uteritter) och inför framtida galoppfattningsträning! Och rent allmänt ifråga om lyhördhet för hjälperna, kunna stå stilla utan att få tvångstankar vid ridning osv.

Mycket lärorikt! :-) Och kul att få hjälp att komma igång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0