Bläh

Idag blev det ett sånt där drygt pass igen.
Vet inte om det var Tabben som var less/okoncentrerad- som i "slår dövörat till" eller om det var jag som var inkonsekvent så han slog dövörat till och inte gjorde som jag ville.
Jobbade för hand och lyckades knappt få till något vettigt, hyfsat ok sluta men bara något steg i taget däremellan kunde han t o m gå och böja sig åt fel håll, och så några enstaka bra steg öppna/böjd rakt fram av måånga stegs försök. Ingen kvalitet direkt! :-P
Sen så blev jag irriterad över att han inte kunde stanna och stå stilla (dumt att bli irriterad, jag vet! å andra sidan så kan det behövas ibland för att orka vara tjurig/konsekvent nog att göra något åt det) så jag bad honom rygga ett par steg för varje gång han skulle stanna och gick emot förhållningen. Och om han började gå innan han fått klartecken. Jag blev t o m arg på honom ett tag (som sagt... inte bra!) när han var på väg att ångvälta rätt över mig istället för att rygga som jag bad om. Men faktiskt så blev stanna och stå stilla-biten bättre till slut så han kunde stå avslappnat och vänta tills jag bad honom gå utan att man kände att han skulle gå närsomhelst oavsett. Så om jag ska se något positivt/konstruktivt med passet så var det den biten.

Det KAN också ha varit så att han reagerade sämre för att jag hade tyglarna på pelhamvis, alltså ena tygelparet i höjd med munnen på stången och andra tygelparet nere på skänklarna = stång. För han blev lite mindre okänslig när jag tagit av de övre tyglarna.
Får hoppas det går bättre imorgon när vi ska rida lektion! :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0