En rostig och en harig

Kväll i ridhuset... Delux är väldigt skraj för något som ligger på ena sargkanten, och börjar titta/spänna sig lååångt innan han är i närheten (så har det varit sen -vad det nu är- kom dit för 1-2 veckor sedan) ingen idé att tjura med rödtotten (och han ÄR skraj, ingen teater inte) så vi gör det bästa av situationen och håller oss en bit bort. Sen brukar man kunna tänja på gränserna när han är fokuserad på jobbet.

Idag tränade jag själv ett pass på cross-trainern i bra tempo 35 min. Två klunkar vatten och 10 minuters återhämtning senare kom jag på att ojdå, bäst jag drar iväg till stallet! (Ingen idé att duscha innan, man blir ju lite svettig av ridningen också.)
Under dom där tio minutrarnas återhämtning satt jag och filosoferade över ridningen, sådär lite zombie-aktigt som det kan bli när man tagit ut sig ordentligt. Försökte leva mig in i min inverkan i sitsen när jag hjälper hästen så bra jag kan att bli lätt fram, "få plats" med bakknä-aktiviteten och med balansen.
Det var bra när jag sen satt på hästryggen.

Vi började öva lite höja-sänka tonus. Fast det gick lite trögt att komma igång tyckte jag. Inte så mycket sprutt till en början, och det kan ta en stund innan han slutat snegla åt det farliga hållet.
När vi kommit igång nog för att få energi till traven så satt vi och rullade på en del i trav. Inte lika mycket tonusförändring, (jag provade ofta men det blev nog inte så stor skillnad) mer hitta flowet och min inverkan.
Traven är väldigt bra för honom. Han jobbar bra med kroppen och kommer igång och andas ordentligt!
Blev riktigt nöjd med oss för att vi kunde hitta en fin och lite schwungig trav med lätt framdel. Tack vare att jag började hitta tillbaka med min egen sits/fokus så jag kunde hjälpa honom bättre som sagt.
Här är det inte farbror häst som blir ringrostig av sporadisk ridning - utan jag! :P (vilket är lite jobbigt att bli påmind om, haha!)
 
23:39, och upp tidigt för jobbet imorgon. Bäst att gå och duscha nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0