Underbart är kort!

Idag var jag ute ganska tidigt i stallet (för att vara mig) och det var så himla fint väder så jag var sugen på att rida utomhus.
Men, tänkte jag, det är ju inte så kul att rida ut själv och jobbigt att dra på boots, så jag tänkte rida ett pass i ridhuset först och sen rida ut.
Hum, förutom att i ridhuset rasade det ner snö från taket stup i ett vilket pållen tyckte var jobbigt, han blev väldigt uppe i varv stackarn. Jag hade dragit fram några koner vilket väl räddade situationen lite eftersom vi fick något att koncentrera oss på (och en ursäkt att inte rida precis vid väggen så ofta) men stackarn blev så pepp att han blev svettig av 15 minuters ridning. Så jag valde att avrunda vid det stadie jag kunde göra det utan att känna att jag "gett upp" (för min egen skull) och strunta i uteritten i solskenet. För taggad pålle för det.

Sen blev det ändå att jag var kvar i stallet, fixade klart med höet, mockade i hagen och lite sånt, och jag funderade på att ge det en chans till och se om han kanske skulle vara coolare så snart det var färre störningsmoment. Passade på när en stallkompis skulle rida, så vi drog ut på en kort uteritt först (skritt-tur var det tänkt, men vi vet ju hur Tabben tycker om sånt!) och sen till ridhuset.

Vad jag inte riktigt tänkte på är att uteritten ju också peppar upp Tabben. Så det ridpasset var inte någon hit heller. Stackarn ville framåt hela tiden och det funkade inte riktigt att vara tydlig och sysselsätta honom, han kände sig nog lite pressad också.
Inte alls så roligt pass med andra ord, sen kändes han ganska ojämn/svårstyrd också men det var nog pga skallen det också. Stundvis verkade han åtminstone coolare i skallen och som att han lyssnade lite bättre, men det var ganska korta glimtar innan det slog över i skallen igen.
Pållen blev alltså mest stressad och svettig två gånger idag. :/


Kommentarer
Postat av: Karoline

Men det var en god tanke iaf, synd att han stressar upp sig så mycket :(

2013-03-14 @ 09:15:23
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Johanna

Hur kommer det sig att han stressar upp sig så mycket? Travstress? Fungerar det inte att "rida" honom ute alltså göra anslag, tramp, samlad trav etc, hela tiden sysselsätta istället för att fokusera på att "bromsa"? Har han aldrig gått att rida ut?

2013-03-14 @ 16:09:41
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0