Träning för Birgitta 23/3 2013

Överraskande nog blev det träning ändå i Lördags för mig och Deluxen. Jag hade egentligen inte råd att vara med så jag hade försökt hitta någon som ville ta över ett eller båda pass flera veckor innan utan napp. Då ville jag såklart vara med när jag ändå måste betala, men nu senaste tiden har det inte känts roligt att träna, herrns skalle har inte varit så medgörlig och fysiken inte helt hundra.
Hursomhelst så brukar ju herrn faktiskt ha skallen bättre med sig när vi är på träning för Birgitta, då kanske vi kan få lite skjuts på den fronten, det var det som avgjorde att vi pallrade oss iväg ändå.

Första passet red jag mest runt och visade vad vi tränat på.
B tyckte det var bra att jag vågar ligga kvar och tänja på gränserna, t ex i galoppanslagen. Hon tyckte också att han hade fått en fin överlinje.
Andra passet fick vi öva på olika typer av bågar först i skritt och sen i trav. Första typen av bågar var med långsidan som utgångspunkt, rida in aningens från staketet, forma om och göra en jämn båge tillbaka, sen samma fast två st på samma långsida. Nästa typ av båge var vanliga serpentiner över hela ridbanan, sista typen var gammeldags serpentinbågar, snett över medellinjen.
Det gick faktiskt riktigt bra, även om Deluxen inte är helt jämnstark så kan vi ändå belasta tillräckligt för att följa ridvägarna. ;) Jag tror att dels min "sitsträning" och träningen åt WE-hållet har hjälpt mycket. Jag har haft väldigt svårt för det tidigare men nu kändes det enkelt i jämförelse, även om man får hålla tungan rätt i mun och vara med i varje ögonblick!
Skrittpiruetter gick väl sisådär, men det var väntat från min sida eftersom jag har förvirrat honom med sidvärtsrörelser och inte hunnit separera momenten ordentligt. Har sagt ok till fulvändningar. :P
B tyckte också att vi skulle prova göra vändningar i galopp. För mig kändes det väldigt överkurs, det är ju en sak att hästen självmant tar galopp och att man i det styr (som det blir i WE-momenten t ex när han väl förstått att jag vill ha galopp på en specifik plats och bjudningen finns, dessutom med inramning som gör det logiskt att svänga och/eller att man redan ridit vägen i skritt eller trav) men att ta galopp är i sig svårt och krävande nog tycker pålle utan att man ska blanda in försvårande moment. ;) Det blev med andra ord inga vändningar i galopp, däremot några galoppanslag/-ansatser.
Vi provade att tänka lite mot levad i fattningarna men vid det laget kändes det som att pållens bjudning redan hade försvunnit efter att ha gjort det svårt för honom, så jag var glad om jag fick någon reaktion överhuvudtaget.

Det bästa med kursen tyckte jag var att jag fick en paus ifrån "pålle som stänger av" och uppleva den lyhörda koncentrerade springaren istället. Få synpunkter och tips på fortsatt träning är såklart bra också, men det hjälper ju inte de gånger förutsättningarna är annorlunda. (På så vis är det inte bra med pålle som skärper sig på träning! ;) )

Det var som vanligt jättetrevligt att komma iväg på kurs och träffa kurskamraterna! :) Och deras vackra hästar! Och Birgitta såklart!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Ibland är det sista man tror att man behöver faktiskt det man behöver :)

2013-03-25 @ 08:05:11
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johannna

Eller hur & den är mycket snyggare än min sadel & stabilare att sitta i! :)

2013-03-25 @ 08:10:59
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

Tackar!

2013-03-25 @ 15:21:53
Postat av: Karoline

Kul med träning, behövs ibland för motivationen :)

2013-03-26 @ 10:37:00
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0