Oseriös träning dag 4

Nackdelen med uteritter är att jag tycker det är rentutsagt omöjligt att inte ge hästen stöd i handen. För jag måste kunna bromsa honom på något vis och det krävs bakåt-tygeltag, sen ökar han direkt om man lättar och man får börja om - till slut blir man inte så sugen på att lätta längre. ;) Särskilt inte på "slutspurten" när det verkligen kan bli fullt ös om Tabben känner att man lättar.

Det märkte jag av idag när jag skulle rida i ridhuset. Han visade samma tendenser där även om det blev mer light-variant av det, att så snart man lättar i tygeln brassar han på framåt, och att han väldigt gärna vill ta stöd. (Jag vill ju inte ha stöd, bara en lätt kontakt.)

Förutom det var han jätteduktig på det vi övat på. :) Visade tydligt att matte börjat förstå sig på sin häst, vad som fungerar. Han var väldigt mycket duktigare på sidepass längs väggen. Ibland kunde jag vara lite snäll och låta honom gå med mindre tvärning à la skänkelvikning istället för sidepass, huvudsaken att han svarar på hjälperna för sen är det faktiskt inte så svårt att reglera.
Ryggningarna tog emot lite som vanligt men även det gick bättre idag än förra gången. Kunde be om lite fler steg i taget och ibland ligga kvar på gränsen och växla mellan halt - aningens framåt - halt - ryggning.
Han fick ofta glida iväg som belöning emellan men inte varje gång. Det verkade han ok med. Särskilt från ryggningen vill jag gärna försöka behålla lite vinkling och diagonalitet även när vi rider framåt. Någon gång iallafall fick vi till det i övergång från ryggning till trav.
Det blev nog max 15 minuters ridning idag också.

Nu när vi har gjort LITE grovjobb iallafall ska det bli spännande att se hur det går imorgon på träningen! :) Om vi kan ta oss igenom något hinder iallafall. ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0