Uppföljningen

Bettet fungerade bra idag också tycker jag. Kul! :)
Bäst känns det i traven. Nu fungerar det ju faktiskt att vibrera i tyglarna om pålle är på väg att rinna iväg, så jag kan fortsätta trava och fokusera på egen hållning och balans! Och jag känner att det finns mer spelrum att reglera tempo/takt. Men kanske det viktigaste är väl att jag lättare hinner med att känna efter i kroppen om jag vill be om något. Idag blev lite av en travdag! Försökte först skritta och korta skritten, förhoppningen var skolskritt men jag hade lite svårt att få till tonusen till det. Ibland kan traven hjälpa, men han var lite FÖR travsugen så när jag väl lyckats gå ur traven hade vi oftast hunnit tappa tonuset igen. :P Jag bestämde mig för att idag var det läge att vara konsekvent som i att nöja sig med att hann svarar och kortar skritten, även om jag provade att tänja på gränserna när det kändes som läge, se om det gick att lägga på mer energi utan att det rann iväg framåt istället.
 
Så var det den där traven då. Jag ska inte påstå att mina tappra försök att göra något skoj av den gav så mycket, tänkte jag skulle leka med att ändra till luftigare trav i långsammare tempo à la passage, eller kanske prova om det gick att gå över till tramp, och prova lite galoppfattningar. Men ehm, jag behärskar inte riktigt knapparna än! ;) Så jag nöjde mig med att jag fick svar, att det hände något iallafall, när jag försökte trycka på dom högst tveksamma knapparna! Satt och övade att känna att jag lyfter upp manken och rider hästen "framför sitsen" samtidigt som jag gled runt i traven och njöt av att ha en pålle som inte rann iväg. :)
 
Vi avslutade med att öva lite galoppfattningar. Jag tänkte ta det från trav, men det var väldigt svårt, tror inte han hinner med riktigt i hur han ska sätta benen så det kan bli katapult - halvt tveksamt galoppsprång framåt och sen rinna iväg i trav, eller att det inte blir något svar alls, att pålle tycker det är för krångligt. Men jag villl ju att det händer NÅGOT så ibland var jag övertydlig och saktade av till skritt eller gjorde halt och fortsatte be om galopp. Vi hade inte riktigt någon galoppdag idag, men stundvis jobbade han himla trevligt i traven! :) 
 
 
Dagens lyxproblem: Dressyrgjorden har blivit för lång så jag måste byta till en kortare. Det går att använda den fortfarande men man får spänna så långt upp att schabrakkanten knövlar sig lite, och då har jag ändå ganska löst spänt. Funderar på om en dags feber kan ha gjort så mycket, eller om han faktiskt äter lagom med hösilage, trots att han ändå trycker i sig 11-15kg/dygn (beroende på TS).
 
Inte så snygga bilder, men man ser väl hullet hyfsat. Lagom?
  
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul att bettet fungerar bra!

2013-01-20 @ 08:57:53
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Chricko

Hej! Läste ditt inlägg och ser att på bilden av ditt nya bett sitter det åt fel håll. Böjen längst ner ska vara bakåt och följa ihop med tygeln:-)

Svar: Oj, vilken tur att ni säger till! *rodnar*
Irre

2013-01-20 @ 08:59:32
Postat av: Johanna

Nämen det tänkte jag inte ens på, nu ser jag det också att bettet sitter bak & fram!

Vi har ingen höanalys eftersom vi tyvärr har hö från olika ängar i olika områden. I övrigt får han linfröolja & en näve betfor, brukar ge kraffts blå mineraler men vill gå över till något mer "naturligt".

2013-01-20 @ 09:41:45
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Johanna

(I blogginlägg 121124 har jag en bild på Vargen i alta escuelan ,så ser du hur det ska sitta)

2013-01-20 @ 09:43:53
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0