Sena kvällar i stallet

Idag var det dags för ridning igen, och jag tyckte det var lika bra att köra två pass idag också så man får det som rutin.
Lydnaden satt fortfarande kvar idag. Det är så roligt när den biten funkar - då blir allt så mycket lättare! Jag kan fokusera på rätt saker så att säga! :)

Som nu t ex har jag en period där jag försöker fokusera på rumpa och höfter framförallt, det är ju därifrån jag vill ha dom flesta av grundsignalerna. Och det är väldigt häftigt när man kan lägga till andning eller "följa hästen" som korrigeringar och att det ibland räcker. Det är jag inte bortskämd med! :)
Ibland är det svårt att komma tillbaka till skritt efter traven. Men när han lyssnar bra och är kvar i balans, då kan det räcka med att andas ut och ptrooa.
Idag var nog första gången jag kunde göra något liknande efter att precis ha satt igång i trav. Det är då han brukar vara minst benägen att lyssna på förhållningar. Bra betyg! :)

Vi jobbade med ungefär samma saker som förra gången. Men jag sänkte kraven och svårighetsgraden lite eftersom pållen verkade mör.

Något jag justerade var att istället för att greja så mycket med mina knän/höfter/fötter (det gjorde jag förra gången, för att försöka få rakriktning) så körde jag på att hitta hästen. Då blir det lägre krav/svårighetsgrad och nyttigt för mig själv att inte instinktivt gå emot hästen.
Det låter och känns helt knasigt. Om vi tar ett exempel; pållen var inte riktigt rakriktad (eller böjd snarare) innan jag ska in på en stor volt (han hänger gärna på väggen, och som idag när porten var öppen vill han gärna titta dit också) och när jag då väl har kommit in på öppen del av volten vill det gärna glida utåt. Istället för att korrigera så härmar jag hästen. Hästen far iväg med ytterbogen - jag far iväg med ytteraxeln. Sjukt nog så slutar han glida iväg när jag gör så! Om jag istället gör tvärtom - försöker kompensera för hästen och sitta på insidan, då glider det iväg ännu mer! :P
Vet inte om alla hästar är funtade så eller bara min. Men väldigt konstigt att det fungerar!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kan det vara så enkelt att du hittar tillbaks till er gemensamma balans istället för att bidra till ännu mera obalans?

2013-01-25 @ 13:06:59
URL: http://irmelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0