I kylan behöver man röra på sig

Deluxen går som regel bäst om man rider två pass samma dag, med bara en stunds vila emellan.
På senare tid har jag haft många ursäkter till att det inte blivit två pass. Då är det lätt att komma av sig!
Men idag hade jag ingen ursäkt!
I efterhand var det ganska trevligt att kunna dela upp stallsysslorna i många etapper med det roliga (ridningen) emellan. :) Lättsammare med 3-4 korta intervaller än allt i ett svep.

Lön för mödan fick jag också!

Första passet märkte jag direkt att pållen hajjat till av all lydnadsträning jag tappert försökt mig på. Han lyssnade väldigt bra och hade t o m tagit till sig ljudkommandon jag inte var medveten om att jag gett! :S
Ett utandnings- "Vuuu" - stanna/sakta av och en vissling som numera betyder sakta ner! Blev grymt förvånad när jag fick svar på något jag inte ens var medveten om att jag sagt (än)! :D

Mitt fokus var att hålla koll på mig själv och visualisera hur jag vill att hästen ska gå, försöka sitta som om han går så. Känna att jag kan dröja kvar mentalt (vara i nuet) för att trigga hästen att hinna dröja kvar och börja niga. Mycket nyttigt eftersom vi har haft lite svårt med en del när jag upplevt det som att pålle haft för bråttom. Och det blir lite som att tiden går långsammare - lättare för mig att hinna med att känna och visualisera.
-Spännande att man faktiskt kan påverka hur snabbt tiden går! :) (Det kan man - i meditation går tiden långsamt, och vi vet ju hur tiden springer iväg om man är stressad!)
 
Mot slutet försökte jag maxa förmågan att dröja kvar genom att tänka levad och klura på hur den skulle kännas.
Det resulterade i ett par fina skolgaloppsanslag och några trampsteg! :) Samt att hela hästen kändes jämnare och mjukare efteråt.

Andra passet hade jag inte så högra krav, pållen hade ju varit tokduktig redan! Red lite skolor i skritt och övade mest mig själv att försöka hålla koll på kroppsdelarna genom att hålla koll på min egen kropp och egen visualiseringsförmåga.
 
Han jobbade himla fint! :) Särskilt i traven, helt underbar!
Nu när pållen har varit så benägen att rinna iväg på sistone har man ju inte direkt blivit bortskämd med att han själv kan hålla balansen och inte behöva påminnas stup i ett bara för att hålla tempot. Då blir jag extra glad när vi kommer till det läget där det känns som att han går bra "av sig själv", att man kan glida med och fokusera på att hålla koll på sin egen kropp! :D (gör jag inte det är det såklart lätt att sabba)
Även andra passet fick vi till ett par trevliga skolgalopper!
 
Men det bästa var helheten. Underbart!

Kommentarer
Postat av: Linda

Härligt!

2013-01-23 @ 05:42:43
URL: http://xmyheart.blogg.se
Postat av: Karoline

Åh va roligt att han är så fin just nu, härligt med en så fin trav. Jag längtar tills jag och Odessa kan trava balanserat :)

Tack för grattiset, japp, fyllde år den 22:a... så nu är man tant ;)

2013-01-23 @ 13:17:14
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Karoline

Sv: Ja det är roligt att hon skrev lite om tanken bakom. Känner att jag gärna stödjer folk med sunda värderingar.

2013-01-23 @ 13:28:57
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0