Lurvmonstret

I år är nog första året jag faktiskt övervägt om jag borde klippa lille hästen. Kan såklart ha med lösdriften i höstas att göra, att han satt tjockare päls än vanligt, eller att han varit väldigt pigg i ridningen, eller både och. Idag blev han riktigt svettig, sådär att jag hade dåligt samvete som inte kan/vill duscha av honom. Torkade med en fuktig trasa men med den pälsen tror jag inte man kom igenom till huden.

Nu kommer det säkert bli värre och värre framåt våren när det blir varmare, men det blir ingen klippning i år när vintern ändå snart är slut. Får god tid på mig att fundera till nästa år istället... :P
Jag vill ju verkligen inte klippa av pälsen och täcka varje dag, riskera fulare päls när den väl växer ut, behöva ha ridtäcken och riskera mer skav osv.
 
 
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


Idag blev det dubbelpass. Intressant hur stor skillnad det är på hästen när vi väl kommit igång. T ex så ser mina fötter/stigläder väldigt olika långa ut när han inte går rakriktad, puttar över mig, (eller när jag sitter snett, men det hör ihop för jag kan omöjligt sitta kvar rakt om inte hästen går rakt och vice versa) men när vi hittat det så ser det jämnt ut. Perfekt med speglar! ;)

Det tog sin lilla tid, men i mitten/slutet av andra passet kändes det äntligen som att hästen kunde gå kvar "själv" i självbärighet och balans utan att rinna iväg. Har ju lite med skallen att göra också, att han ska tycka det är ok att hålla sig till ramen jag ber om, och att jag själv ska ha bra kroppskontroll nog för att ge honom förutsättningar till det.
Travjobbet blir iallafall så mycket lättsammare och trevligare när vi kommer till det stadiet! :)
Däremot var påskjutet/energin såpass igång, och orken började ta slut vid det laget, så att skrittjobba eller jobba mycket övergångar var svårt. Glida omkring och variera traven, kanske prova någon fattning emellanåt, bryta av till skritt och bara skritta några steg för att sen ta galopp eller trav, funkade.

Klurar lite på nästa fokusområde, och om det öht är värt att byta helt eller om jag behöver mer tid på mig med det jag pysslar nu. Övar mig själv på känslan i sitsen/kroppskontrollen, t ex komma ihåg att andas ut och känna att jag inverkar bra utifrån det jag vill göra, samtidigt som jag försöker vara konsekvent för att ge oss bättre förutsättningar för att lyckas.
Jag tror nog att hästen skulle behöva annan träning. För variationen och att komma åt kroppen på fler sätt. Själv tror jag att jag skulle behöva MASSOR med sån träning som jag pysslar med nu! :P Så snart jag går över till annat fokus har det hittills iaf gått snabbt att tappa känslan för min kroppskontroll och inverkan.

Lite jobbigt de gånger man verkligen inser hur mycket trögare man är än hästen! ;)

Kommentarer
Postat av: Karoline

Hahahaha, jag älskar den sista meningen... det är ju så jag också känner!

2013-02-12 @ 11:02:29
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0