Antingen eller?

Idag när jag och Deluxen tränade visade han en lite annan sida av sig själv. (Han har MÅNGA sidor den hästen! :S Och det kan växla fort!)
Han var ganska cool och avspänd, men inte som ibland (särskilt på sommaren) då det upplevs på ett slött sätt utan bjudning, mer lagom.
Nackdelen i ett sånt läge är att det blir ganska lite action och pålle blir fort less. (Om jag hade "krävt" mer action snarare än bett lite fint skulle det ha blivit bättre på den punkten, men då är det större risk att tappa avspänningen/riskera att hästen backar av. Vår ständiga utmaning!) Man sitter och tror att hästen är tillfreds när han verkar så cool. Nästa sekund kastar han sig åt sidan för ett spö som vi har ridit förbi säkert 50 gånger! Blir det ingen action får man hitta på saker själv! Hihi! :D

Traven var väl både lite av en utmaning och ovanligt lättsam paradoxalt nog. I början var det lite svajigt och svårstyrt men gick ändå ganska lätt att hitta till något trevligt glidar-läge.
Övade lite flytta inåt/utåt på volt i traven. Ibland ville han brassa på lite väl mycket eller förböja sig av sig själv så bogen trillar ut. Men det var bara att försöka hänga med själv, behålla kontrollen över min egen kropp, sen vara tydlig gentemot hästen med vad jag vill och försöka fokusera på att möjliggöra det resultat jag vill ha. Då blev det stundvis riktigt trevligt! Övade lite på att rida bågar och byta varv också, precis samma fenomen där.
Efter det jobbet kändes han himla trevlig i traven! :) Beslutade att avrunda där trots att vi hade tränat ganska lätt och inte så länge (två ganska korta pass, kanske 40 min totalt) och knappt tränat på galoppen alls. Det kändes inte som att det fanns så mycket galopp i honom idag. :S Kanske för att bågen inte var spänd nog, han kräver mycket tonus för att få till det där med galoppen.
Man får vara glad över det som gick att öva på för dagen. :) Inte samling, men en trevlig grundform och rakriktning! Inte galopp, men skritt och trav.



Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som ett trevligt pass.

2013-02-20 @ 08:00:34
URL: http://walkyria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0