WE-träning

Den här helgen vill jag gärna hinna få känna mig ledig, så jag tog veckans WE-träning ikväll istället. Det blev kanske inte så "ren" WE-träning och bara tre hinder, men det kommer ju fler veckor!
Pålle fick följa med när jag skulle bygga bana.

Det blev parallellslalom mellan hinderstöd, tog bara fem st den här gången, stanna mellan hinderstöd och flytta en kon, treklövern, och så satte jag en kon på ett av hinderstöden i slalomet också så tänkte jag att jag kunde öva på att ta konen och lämna den på nästa hinderstöd.
Jag lyckades faktiskt fånga konen i trav en gång! :D Sen fick pålle något hjärnspöke och spratt iväg, kanske hörde något eller såg konen i ögonvrån, men det var ju inte hela världen!
Det var inte så mycket sprutt i själva hindren från pålles sida, men han ville gärna brassa iväg när jag lät honom avlasta/vila.

Vi tränade en del dressyr också. Jag övade mycket skolskritt och provade ändra takten tills det blir mer åt tramp. Idag funkade det riktigt bra tycker jag, hade gasat igång honom med en del galoppanslag och några halter/ryggningar emellan och han kom igång att kunna höja tonus ordentligt och öka takten lite i fossingarna. :)
Tror det underlättar mycket när jag kan fokusera på att inte låsa honom framtill och samtidigt ha koll på mina höfter och min tonus, att det stämmer med hur jag vill att hästen ska röra sig. Jag hittar lättare höfterna om jag tar något stegs ryggning, det blir liksom samma ändring bara att jag öppnar höfterna aningens mer om jag vill att han ska rygga, vinklar dom mer (eller mindre kanske det blir?!) om jag vill ha bäckenvinkling av pållen.

Han var riktigt duktig på bäckenvinklingen idag! :) Sådär att det känns på gränsen att ryggen och helheten klarar hänga med, men i längden borde ju det också stärkas.
Vi hittade också tillbaka till att få galoppen ordentligt bakifrån kändes det som. Att han verkligen bär in mig i galoppen (märks också på att det inte är lika lätt för mig att trilla framåt). Jättekul!
 
När jag hade ridit klart och skulle bygga bort hinderstöd+koner så knöt jag upp tyglarna på pålle och släppte lös honom. Han var så söt för han följde med precis som han hade gjort när jag tog fram hinderstöden, fastän han var lös! :)



Men eh, hur var det med det där att ta det mer basic nu igen? :P Idag blev det ganska tufft. Känns klurigt att få till samma kvalitet utan att kräva så mycket. Om jag rider imorgon ska jag iallafall försöka med det, får väl tänka ut lite travövningar eller så.

Kommentarer
Postat av: Karoline

Ja vi har bytt stall igen :)
Fick inte ihop det tidsmässigt på det förra stället, på vardagarna så kom jag aldrig in i ridhuset före 21:00 och sen skulle man ta en massa pass.
Det blev lite att jag fick välja vad jag orkade med, jobbet eller hästen... Odessa fick stå en massa och så vill jag inte ha det, man vill ju utvecklas och ha roligt.

2013-04-28 @ 18:21:28
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Karoline

Sv: Du har rätt i att jag kommer att träna på lite mer än det jag egentligen vill :)
Men jag tänker såhär, Odessa har mycket problem med sin kropp och då allra helst högerbak och vänster bog, det känns som att lite gymnastikhoppning kanske kommer att hjälpa oss med det.
Sen har jag funderat mycket på vad det är som gör att jag spänner mig och kommit fram till att det händer när hon inte lyssnar/förstår mina hjälper och då tror jag att det är bäst att gp tillbaks till skritt och jobba med reaktionerna.

Hahaha, just nu är allt en soppa och det som är prio ett är att bygga upp hennes rygg igen, nu har hon ju iof inte tappat allt för mycket, men jag vågar inte riskera "sadelproblem" bara för att jag stressade och ville för mycket.

Galoppen har vi helt lagt på hyllan, jag kanske tar någon när det är läge men nu vill jag få till traven och där tror jag att longeringen kanske kan hjälpa till. De få gånger jag longerat nu så har hon sett så himla trevlig ut, man ser hur hon svingar ryggen och får ett fint steg. Dock så ställer hon sig gärna utåt och det är det jag vill få bukt med, att hon ska lära sig att balansera sig själv utan att fuska.

Oj, nu blev det ett långt svar... hoppas att det är ok :)
Jag blir jätteglad när du delar dina funderingar med mig, det får mig att tänka till lite extra med själva syftet... så Tack!

2013-04-30 @ 09:12:47
URL: http://karolinesliv.wordpres.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0