Stora planer, höga mål!

Nu har jag lyckats dra på mig själv TRE stycken utmaningar att klara senast under Juni månad!
Lite pirrigt men känner mig motiverad att satsa!

*Den första är väl egentligen den enklaste men mest nervösa för mig. Jag har inte hoppat på kanske 6 år, är absolut ingen bra hoppryttare, har en häst som väl knappast var den lättaste att hoppa med (och inte "kan" galoppera riktigt än) - men jag ska försöka något skutt iallafall innan vi åker från Svedje!
Det kan inte annat än gå åt skogen, men oj vad stolt jag blir över mig själv om jag lyckas hjärntvätta mig själv till att försöka iallafall! :D

Ikväll skyggade och tvärnitade han för ett spö på backen i ridhuset, varje gång vi skulle rida förbi, trots att jag själv inte visste att det låg där/hade glömt vart det var (så det var inte jag som triggade det den här gången iaf). Känns lovande! ;)
Men en liten dröm är att kunna rulla omkring i fin och balanserad galopp och skutta lite småhinder som ingenting, att han blir så stadig i galoppen och cool med hoppsituationen. Med tanke på hur mycket olika vi skulle behöva jobba på för att ta oss dit skulle det kännas som ett kvitto på att vi kommit långt! Men än är det nog några mil kvar!


*Nästa är två i en, jag skulle vilja lära mig bli mer konsekvent även i traven och få större register i traven. Vilket såklart kräver en del av mig, att klara dessa mål skulle alltså också bli ett kvitto på att jag lyckats ta ett kliv framåt i ridningen.
Rent konkret skulle jag vilja kunna göra tydliga steglängningar i traven (och då menar jag just att det syns skillnad jämfört med vanliga traven och att jag kan få det på kommando utan att samtidigt trilla på näsan) och kunna be om mer schwung i traven. Samma där, att det egentligen inte är så noga med hur mycket, är inte ute efter passage eller så utan just att jag kan be om såpass att man ser skillnaden.
Handlar mycket om kommunikationen från min sida.
Jag måste lyckas göra mig förstådd av hästen samt vara konsekvent och motiverande nog till att få det hända något. I början är det såklart viktigare ATT det händer något än att det blir just det som var tänkt.

-Ikväll satt jag t ex och provade be om steglängning men det råkade bli väldigt trevlig galopp istället som han kunde rulla på i några språng! :D


Jag tänker minsann ta mig i kragen och nå mina mål senast sista Juni som sagt!
Planen är att träna lite visualiseringsträning för alla momenten för att bättre programmera in skallen, inom hoppningen tänkte jag härda mig genom att rida lite enstaka bommar och försöka rida det som en bana med hinder (noga med mig själv, så jag liksom förbereder mig för hur jag ska rida med riktiga hinder) och förhoppningsvis få prova hoppa med en snäll ponny så jag hittar lite självförtroende! :)
Fortsätta träna mig i att vara konsekvent med pålle att det ska hända något när jag ber om något, träna min egen sits och känslan överlag i traven.


Känns väldigt spännande och som att jag fått en motivationsboost av att sätta målen! :D

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du är så duktig som sätter upp konkreta mål, lycka till!

2012-05-02 @ 07:56:01
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Spännande med hoppningen, jag är också rädd för att hoppa. Men vem vet, kanske vi också provar på det lite senare i år.

2012-05-04 @ 22:00:31
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0