Matte-motion

Om någon eller några undrade över anledningar att inte rida ut på vintern (ska erkännas att jag själv började fundera på om det bara var dumma idéer) så blev jag påmind om ett par av anledningarna idag!

BTW, påminn mig om att jag ALDRIG ska rida ut med någon igen!!! :S
(nej, jag är inte helt allvarlig, men just nu känns det så!)


Planen var att ta en lugn och kort tur, som jag hade specificerat till att 15-20 minuter vore alldeles lagom, bara för att komma ut lite och för att inte pållen skulle få träningsvärk eller bli mör (är ju inte van att gå med boots, och överjobbar alltid när man är ute), särskilt som jag ska träna nu i helgen så man inte vill att pålle ska vara mör eller ha träningsvärk, och för att vi bara skulle få en positiv upplevelse av att komma ut. Sen skulle det ju vara bra underlag också iom barfotahäst/snubbelfot till häst som inte varit ute på ett tag. 

Jajjemän, ridsällskapet som har bättre koll på vägarna hade planerat ut en kort runda som man kunde skritta runt på 20 minuter, där det skulle vara bra underlag! 
So far so good... 

Det kändes riktigt bra, pålle var lite pigg men positiv, försökte vända hemåt en gång men övertalades lätt genom att inte göra någon grej av det utan bara lugnt vända tillbaka igen och tänka positivt, gick fram överallt omän med lite tveksamhet ibland, var pigg och ville ju trava mest hela tiden men var ändå sansad. 
Sen svängde vi av från vägen och skulle in på en scooterväg med snö. Såg inte så trevligt ut men ridsällskapet sa att det var bara en liten bit, sen skulle det bli bättre underlag. Det var ju kanske 2-3dm snö med skare som hästen ibland sjönk igenom, stackars tabben sjönk igenom var- och varannat steg och blev väldigt stressad av att nästan få hoppa fram. 
Eftersom jag hade försäkrats om att det skulle bli bättre väldigt snart och jag tänkte att det borde ju inte kunna vara så långt längs den här vägen om det bara skulle vara en 20 min skrittrunda (vi hade ju ridit 10-15 minuter redan och det skulle vara 10 min grusväg/asfalt i slutet visste jag). Men när det gått en bra bit och stackars pålle fortfarande omvartannat sjönk ner genom skaren och någon gång svajade till ordentligt/nästan gick ner på knä, och fortfarande halkade till med jämna mellanrum fram för att snön var halkig (broddade boots hjälper inte på snö, blir ju bara ännu mer halkigt med gummi) så började tålamodet ta slut för det jobbiga underlaget. 
När det sen dessutom började bli is och nedförsbacke i kombination så hoppade jag till slut av, jag tänker inte riskera min hästs (och min egen för den delen) hälsa i onödan! 

Vad jag inte visste var att vi inte ens hade kommit halvvägs. Jag kan inte hoppa upp igen ute sådär, OM jag får hästen stå stilla länge nog så glider sadeln för mycket utan pall. Så jag fick vackert gå ca 45 minuter och själv halka omkring /åka igenom skaren samtidigt som man försöker få pigg pålle hålla jämna steg. Efter bara några minuter blir jag mör själv i ben och armar av att försöka hålla jämna steg med pålle och förhålla konsekvent så snart han ökar på. Det var bra många gånger jag tvivlade på om jag skulle orka hela vägen hem! :S Mot slutet fick jag stanna hästen och vila typ var 5:e steg.



Toksvettig matte och svettig pålle kom hem efter kanske snarare en TIMME och 20 minuter. Så mycket för den positiva mysiga uteritten! Dessutom borde jag egentligen redan ha varit hemma då vi kom tillbaka för att hinna göra mig iordning till jobbet, men jag hade pålle att ge käk, vatten att fylla i hagen, och hönät att fylla, innan jag ens kunde åka hem (ca 15 min bilfärd), blev väldigt stressigt. 



Som sagt - så mycket för positiva uteritter! :P Hoppas bara inte pålle är mör, skulle vara dålig tajming inför träningen i helgen. :(



Slutgnällt för idag! Får börja om med hjärntvätten att "uteritter är trevligt!" och ta nya tag!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh så tråkigt. Vad hade den människan för tidsuppfattning egentligen?

2012-03-20 @ 06:24:24
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Hanna o Goliath

Måste ha känts lite pressat för den stackarn som tog med er ut också :S

2012-03-20 @ 20:59:00
URL: http://irmelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0