Dagens lektion

Jag fick en lektion i fokus idag av pålle, eftersom det var en del störningsmoment (det blåste, och då låter det ju i plåten). Först ska man bekämpa första överraskningsreflexen (första gången är det ju svårt eftersom man inte är förberedd och själv blir överraskad) att spänna sig, hajja till, rycka åt sig tygeln, eller vad man nu har för fasoner för sig! ;)
Sen lyckas stänga av störningarna och bara tänka positivt, fokusera på det vi ska göra, boosta självförtroendet så jag hjärntvättar mig att jag klarar av allt - gör inget om hästen skulle bli skraj och skuttar åt sidan eller så, jag kan sitta kvar ändå, att det råkar rinna iväg framåt gör ju verkligen ingenting när man är i ett stängt ridhus, bara att hålla kroppskontrollen så bra som möjligt och rida på!
Göra lite tvärtom, tänka att prova släppa längre tygel då och då och ge många eftergifter, berömma oss (yep, mig också!) ofta. 
Sista steget var att använda störningsmomenten i träningen, tala om för pålle att nu j*klar, nu använder vi energin från störningsmomenten till att ta i lite till!
Och samtidigt såklart fokusera på ridningen och att försöka göra sitt bästa i varje sekund i det vi gör.

Bra lektion hästen hade lagt upp tycker jag! Haha! :D

En sak som jag tyckt varit bra att träna på sistone är halva stora volter i trav med ganska fri ram och bara känslan att ha ett jämnt tryck från båda bakben. Avslutet på en av E´s övningar där man först ridit en liten volt ut mot långsidan och sen tänjer ut det till en större volt genom att länga ramen. Då har man först satt lite press och övat rakriktning och sen avlastning kombination med check - har jag lika tryck bak?
Men just nu är det alltså kanon bara att hitta känslan att jag vill ha jämnt tryck bakifrån utan att göra så mycket mer samtidigt. Även om ingången till halva volten kanske blev dålig eller halvtaskig (kan variera såklart, och även vara bra) så brukar känslan mot slutet vara att vi har bättre jämnhet i trycket. :)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Störningsmoment är jobbiga, ni verkar ofta ha det?

2012-03-11 @ 00:47:54
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra att ta tag i saker istället för att undvika det :-)

2012-03-11 @ 09:30:58
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Karoline

Hahaha, härligt när hästen kan hjälpa en med att hitta på dagens tema :)



Sv: Ja det är en hel del is kvar, längtar tills ridbanan är tinad så man kan träna. Nu är det mest uteritter som gäller :(

2012-03-12 @ 13:37:05
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0