Hårdträning

Igår blev det två ridpass. Lite lägre samlingskrav andra passet för han brukar vara så duktig första passet att orken försvinner. Mycket galopp och lite samlingsförsök första passet, lite skolor och allmänt öva rakriktning andra passet. Duktig pålle! Men det märktes att han var mör. Det är därför jag ville prova rida två pass för att förhoppningsvis tänja på gränserna, förbättra orken på sikt. Och hinna med lite mer!

Han har varit ganska svår att rakrikta nu senaste passen, men som vanligt är det väl en kombination av hans svagheter och att man behöver komma åt skallen. Nu hade vi ju minusläget av att han redan hade tagit i en del och var nog mör pga det också så det var lite klurigt i vänstervarvet, han pallade inte mycket böjning. De steg han tog i mer känns bra, som att det förhoppningsvis blev uppbyggande.


Från några dagar sen när pålle hade råkat hamna mellan hans och grannens hage och inte kunde ta sig därifrån, var nog lite trött av stressen sen när han blev befriad! Käk och avslappning = en sån här fin mun! ;)  





Lite sent påtänkt kanske med tanke på att pålle flyttar snart och vi inte kommer ha tillgång till ridhus, men det skulle vara jätteroligt att kunna öppna sargdörren från hästryggen. Och bra träning, han blir så till sig när han står där och dels kan se ut mot hästarna, dels är van att gå ut. Att då öva finlir tror jag är jättebra för att få tillbaka kontakten i ett sånt läge.
Jag övade det i början av de två passen vi red igår, först att finmanövrera lite hit och dit -vilket ju är rätt svårt när pålle är lite blockerad i skallen, men nyttigt! så det blir mycket att vänta ut och försöka "stoppa" åt fel håll, öppna åt rätt håll, tålamod! Sen positionera pålle bredvid sargen nära nog för att jag skulle kunna sträcka mig till sargdörren och öppna den litegrann. Pålle var jätteduktig! :) Inte orolig för att jag lutade mig en massa eller för att dörren rörde sig.
Sen är han ju som sagt lite svårmanövrerad så nästa steg när man ska fortsätta manövrera hästen nog för att kunna öppna dörren (och flytta hästen ur vägen för den) samtidigt som jag lutar mig för att hålla i dörren blir kanske lite klurigare. Men planen är att prova! :)
Och om vi har medhjälpare med någon dag så tänkte jag prova om han själv kan trycka upp sargdörren utifrån.



Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej!



Ja de var verkligen en överraskning att tidningen hade hunnit förbi utan att jag visste om de haha. Snacka om att vara lite bondig ;)



Skickade med länken till Ellas nya egna blogg ifall du vill kika.

Jag kommer i första hand att skriva i den, men hemsidan & den andra bloggen kommer att vara kvar så länge i alla fall :)



Kram

2012-06-24 @ 23:16:15
URL: http://bullerbacken.blogg.se/kbl/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0