Geografiska skillnader

Kan såklart vara inbillning, men jag tror det är sjukt mycket mer broms här i Sörmland än i Västernorrland. Säkert för att det är lite varmare överlag, och kanske extra mycket nu när det har varit regnigt och sen blir soligt och varmt.
Mindre mygg och knott däremot. Men jag tror nog hästarna tycker bromsarna är värre än mygg och knott! :P
För jag kom att tänka på att jag sällan har valt flugmedel t ex utifrån att det ska skydda mot broms, nu däremot känns det nästan överflödigt med flugmedel utom just för att skydda mot broms.
Igår hade vi jättehärligt väder, 25 grader varmt och sol, nästan vindstilla! :)
Men hästarna blev nästan svettiga av dom typ 4-5 bromsarna som konstant var på dom och behövde viftas bort, så jag sprang och sprayade broms- och flugmedel två gånger på min under dagen. (Hade nog gjort det fler gånger också om det inte vore för att det är så starkt, känns inte bra att ösa så mycket gift på hästen på en enda dag! :S )


I övrigt så har jag hunnit med en del. Har ridit Bellman (ardennern) ett par gånger till, följt med på uteritt med en söt islänning också, ridit en del på Tabben såklart och fått en dubbellektion för Birgitta. Det var väldigt bra att få en genomkörare, energin kom igång bättre och vi hade ett bättre utgångsläge till andra passet, han fick väldigt fin trav efter galoppen och visade fin skolgalopp! :)

Har kikat på avslutningsuppvisningen för ett voltigeläger som hölls där jag har min häst/jobbar, kul att se! Har faktiskt planerat att vara med i vuxengruppen för voltige till hösten när terminen sätter igång. Det ska bli spännande! :) Har blivit lovad att dom inte är så ambitiösa utan det är mest på skoj, man anpassar såklart efter sin egen förmåga.
Nu har det också varit ett annorlunda barn-ridläger där jag assisterat lite, det var jätteroligt att titta på. Har inte sett allt, men de har tränat bl a med en bana med koner/bommar/en ruta att stanna i, ridit med flaggor, pilatesbollar, kastat lasso (eller tja, rep snarare). Sånt läger hade man väldigt gärna åkt på när man var liten! :)

Och så har det blivit en del jobb såklart. Har inte riktigt varit förutsättningar nu för att rida min pålle så mycket. Men idag funderar jag på ett dubbelpass för att stilla samvetet lite. :P
Pålle går med ett par andra valacker nu i en lite roligare hage med lite bete och vindskydd, men än så länge kommer dom inte riktigt överens utan han blir bortjagad ibland av dom andra. Tror nog han trivs bättre men det är klart det är ju roligare när dom trivs bra med sällskapet också. Har stått en ponny där ett par dagar också under tiden dom hade lägret och den kommer han jättebra överens med. Så förhoppningsvis kommer han ha någon han trivs med iallafall! :)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Vi har ju en riktigt kall skitsommar så vi har nästan inga bromsar alls!

2012-07-26 @ 16:30:10
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Trivs du bra på det nya stället? Är det en bra tränare? Så spännande att du är iväg :)

2012-07-30 @ 11:26:10
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0