Snöoväder

La ju upp ett träningsschema för ca en vecka sen och försökte då tänka till lite extra i vad som krävs för att lyckas hålla schemat. Det var tur - för jag förutsåg att jag är lat på morgonen och gärna vill unna mig själv en sovmorgon då och då. Imorse var en sån dag! ;) Tittade ut och såg att det blåste ganska mycket, tänkte att det är säkert ingen idé att rida idag ändå, bättre att sova en timme till.. Men lyckades övertyga mig om att jag kan ju sova en stund när jag kommer hem istället isåfall, inte sabba för mig själv för det KAN ju blåsa mindre därute! (Ca 1-1,5 mil bort.)
Så jag masade mig upp och faktiskt var det väldigt lugnt i ridhuset iallafall, tillräckligt med snö nu för att ljudisolera. Kände mig duktig som tog mig upp! ;) *klappar mig själv på axeln*








Försöker hålla på två pass per riddag så jag får det som vana men jag ville ta det lugnare och kortare idag så det blev lite kortare per pass, ca 20 minuter. Fokus på linjering - flytta framdelen på bakdelen, med lite rakriktande övningar. Det kändes ganska bra, som att vi hittade till ett bra läge iallafall även om vi tappade det emellanåt.

En av utmaningarna som jag ser det förutom just att hitta linjeringen/böjningen är att hitta det lagom, kräva lagom böjningsgrad och hur många steg i taget man kan be om lite mer böjning och isåfall vad som är max utifrån dagen. Veta när man kan kräva lite mer om man bara är noggrann (hästarna kan ju faktiskt vara lite bekväma av sig! ;) och man kan ju faktiskt råka inverka lite knasigt..veta vad som är vad) och när hästen talar om att det blir för hög belastning. Egentligen kanske det är samma sak bara att "för hög belastning" kan vara olika utifrån dagsform och hur bra förutsättningar den fått?
Idag la jag iallafall fokuset mer på rak häst och minimal böjning, försöka att inte tänka böjning alls utan linjering, bara vara följsam nog i yttertygeln och förbereda så hästen kan böja sig utifrån behov om man går in på böjt spår. 
Just att flytta framdelen på bakdelen var nyttigt för mig att repetera. Tycker det är lite lurigt att både tänka att det är hästen själv som ska forma sig och samtidigt tänka att man själv ska flytta hästen. Men så är väl ridning överlag - motsägelsefull! Det som är rätt i en situation kan vara fel i nästa.

Provade korta stegen lite utan särskilt höga krav och några travövergångar bara för variationens skull, brydde mig inte om att öka på energinivån utan tog det pålle bjussade på. Tyckte han var duktig ändå, han hamnar ibland i bättre lägen som av sig själv för att han ändå försöker bjussa så mycket han kan! :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ja det var duktigt att stiga upp, duktigt att hålla 2ridpass per dag:)

2012-01-27 @ 17:31:13
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0