Gammalt men nytt

Igår blev det premiärritten i ridhuset för mig och Delux sen vi kommit hem!
Han var grymt peppad! Sådär att jag kände mig taskig mot honom särskilt i början, som fick vara på hela tiden för att han inte bara skulle använda energin till att bränna på framåt. Han var lite spänd kan man säga! :P Minsta lilla passivitet eller tydlig eftergift tog han som klartecken att rinna iväg framåt.
Samtidigt var det roligt med så himla mycket energi. När man lyckas använda den rätt så räcker den till desto jobbigare moment!
Pålle var väldigt galoppsugen för dagen. Han "råkade" missförstå och ta galopp istället för det jag tänkt väldigt ofta! ;)

Hör och häpna - han drog nästan iväg med mig i galopp! Vilket jag tycker tyder på att han har blivit mycket säkrare i galoppen, i normala fall om han blir så pepp så blir oftast galoppkvalitén för dålig för att han ska klara hålla ihop galoppen. Nu kunde vi spänna bågen på rätt sätt för att få galopp en längre sträcka, och tappade han bort benen så att säga, så kunde han ta en ny fattning av sig själv för att fortsätta galoppera! :D En sån galopp man säkert vill ha hos en hopphäst - bakifrån och i balans (nåja, lättrubbad balans - men ändå!) och väldigt driv framåt.

Kanske lite såhär det såg ut stundvis igår också?



Sista passet för B innan jag åkte hem från praktiken ville hon att vi skulle börja lägga in lite levad-ansatser. Det känns grymt överkurs, samtidigt som jag säkert tror att det kommer bli konstruktivt med försöken. Pålle har ju alltid haft mer eller mindre tendens att om man siktar mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna, att man får överdriva fokuset ibland för att få ett svar.
Som då för B, det blev något pytteembryo till levad (bara att man såg att tanken fanns där hos hästen) men framförallt så under jobbet började pålle niga väldigt fint bak och fick till några riktigt fina trampsteg! :D Även om det skulle ta år att få till en levad så hinner vi då få till massvis med stärkande jobb! :)
 

För att återkoppla till dagens pass så hade jag alltså tänkt att jag skulle tänka levad och se vad som hände. Det blev ingen levad, men i speglarna (jaa! äntligen speglar!!! :D) syntes det väldigt tydligt hur pålle lärt sig vinkla sitt bäcken, och några trampsteg även denna gång- när jag lät energin rinna iväg liite framåt men fortfarande hade fokus på att belasta bakbenen och dröja kvar.

Hihi så KANSKE har vi lärt oss början till tramp istället i vår strävan att prova levad! :)
 
För övrigt så märks det att pålle inte är van att vara inomhus. Han var väldigt svettig efter passet i ridhuset och såg väldigt loj ut som halvt värmeslag sen när han kom in i stallet! :P
 
 
 
 
Nu vete sjutton hur det ska gå, har stall- och ridförbud i ca en vecka (har gjort laserkorrigering av ett öga idag och får inte träna eller utsätta mig för damm). Pållen behöver ju skötas om ändå och även om jag skulle få hjälp så kommer jag få sjukt med hästabstinens!! :S

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fin bild på er!

2012-12-19 @ 21:26:38
URL: http://walkyria.blogg.se
Postat av: Yvonne

Vad skoj att det går så bra!
Å vilken jätte fin bild!!!

2012-12-21 @ 10:24:43
URL: http://nann-nokke.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0