Långdag

Det blev länge i stallet idag, eller med stalljobbet överlag. Fick hjälp av farsan att åka och köpa hö, och han hade varit snäll och köpt med sig pappersströ som jag skulle prova byta till åt Tabben.
Tog lite tid att rensa ur allt ur boxen (behövdes ändå, han har varit inne så lite så det var så dammigt och äckligt i gammel-spånet).



Skulle ha behövts skuras också men det brukar vi göra på sommaren så man kan använda högtryckstvätt. 



Förstår tyvärr varför Granngården skulle sluta sälja pappersströet (nu vet jag iofs inte att det är av den anledningen) för ströet kostar mer än mitt (dyra!) kattströ till marsvinsburen! :S

Efter 5 säckar såg det ut såhär: 

 

Fast det ser nog mindre ut än det är, där det är som tjockast är det ca 3dm djupt.


Deluxen var dock inte direkt tacksam över mattes insats, det första han gjorde var att bli skitskraj för förändringen och vilja kasta sig ur boxen! :S
Men han vänjer sig. Gjorde samma sak när jag hade köpt ett nytt hönät!



Hö blev det som sagt också. Hittills är jag nöjd med det, själv är jag ju dammallergiker och kan egentligen inte pyssla så mycket med torrhö utan allergitabletter, men trots att vi grejat med det en del idag så har jag inte märkt några allergireaktioner. Har t o m kört upp näsan i höet och andats in som test.
Kvot på 7,8 känns också bra om man ska köra diet under sommaren, behövs inte ges en massa proteintillskott!
Ska faktiskt prova att inte blöta höet nu för att provocera fram OM han reagerar på höet så jag vet, då får jag såklart börja blöta det.


Pålle tyckte det var hårt i backen idag! :P Får dra på honom boots fram nästa gång vi ska ut på vägen. Jag är alldeles för blödig känner jag för att härda hovarna på hästen!
Det blev en kort tur ut där jag satte små delmål att sikta på och när vi kommit dit så bad jag hästen om något, för att ge mig själv en uppgift, något att tänka på. Funkade faktiskt bra, fast pålle var som sagt skeptisk ändå för att underlaget var jobbigt.
Dressyrpasset gick kanonbra! :)
Jag provade korta stiglädren ett hål. Kändes jättekonstigt men jag tror pålle tyckte det var skönt att slippa skump i ryggen, traven kändes mer lättriden! Jag hade egentligen tänkt nästan bara träna trav, ändå blev det först lite öppna/sluta i skritt och lite skolskritt, sen på slutet när jag tänkte prova samla tänkte pålle galopp. Han var så duktig på det så jag ville inte gärna rätta honom, vi får ta det en annan dag! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0