Träning för Birgitta 3/9 2011

****Uppdaterat med illustrationer****


Efter ett tappert försök att vila oss i form *host* var det så dags att få en statuskoll och vidare övningar av Birgitta igen. :)

Pass I

Det började bra, Tabben var väldigt "med" redan från början. Vi började med att flytta inåt-utåt på volt och det var mycket för min egen skull, för att jag ska börja hitta hästkroppen och mig själv. B tyckte vi höll på onödigt länge eftersom han var "med" så snabbt, och då tyckte jag ändå det var ganska lite. :S Kanske 4-5 varv totalt i båda varv.

Vi visade lite öppna och sluta, därefter fick vi gå in i övningen med öppna längs långsidan - vända lite piruettvändning inåt, fortsätta upp längs medellinjen i några stegs sluta - byt böjning till öppna åt andra hållet ett par steg - liten volt utåt som sen stretchas ut till en större volt andra halvan av volten som avlastning. Och sen börjar man om igen vid långsidan. Till att börja med fick vi göra det i skritt.
Övningen är ganska klurig och det gäller att vara fokuserad på det man gör samtidigt som man ska hinna med till nästa moment, varje del är lite av en svårighet i sig (tycker jag iallafall ;) ). Så även om någon öppna blev lite kort och det blev lite sisådär med någon sluta så tyckte jag det gick helt ok.
Jättebra övning för efteråt känner jag att vi får med båda bakben bättre, får det som kvitto i volten.




*Några stegs öppna längs långsidan
*Vänd à la piruettvändning in mot mitten
*Fortsätt parallellt med medellinjen i ett par steg sluta
*Ändra böjning till motsatt öppna ett par steg
*Följ böjningen ut på en volt
*Efter ca halva volten - stretcha ut till en större volt och läng ramen, låt hästen avlasta
*Vid nästa långsida - börja om övningen i motsatt varv



Vi övade ett par travövergångar och sen samma övning i trav - vilket är mycket svårare, gäller för mig både att hålla igång hästen och hjälpa till med att höja tonus vid behov, och samtidigt hinna med att placera honom rätt. Slinker det iväg går det fort att jag känner att jag tappat hela hästen. Men det gick helt ok ändå tycker jag.
Både i travuppgångarna och övningen i trav märktes det att jag måste driva mer och hjälpa till mer för att få igång honom. För mig själv känns det som att han får till såpass bra kvalitet att han "dör av" lite när man försöker få till något ännu mer krävande, men samtidigt behövs det för att få honom starkare och att det ska bli lättare för honom så småningom.
Samma sak konstaterade vi när vi sen övade "trappan". Det var väldigt klurigt att få igång honom i trav ibland. ;) Krävande läge.
"Trappan" är en övning som kan varieras väldigt mycket beroende på vilken nivå man är på, men grundtanken är densamma.

Vi började att öva såhär:
*4steg vanlig skritt
*4steg skolskritt
*4steg trav
*4steg skolskritt
*4steg vanlig skritt
...och sen börjar det om.

Tänkt att höja tonus och få hästen "dribbla med benen", de får gärna själva börja föreslå saker ex. att gå upp till trav eller göra ett galoppanslag, det är en del av målet. T ex kan det resultera i ett par stegs tramp om de är starka nog. :) Eller som jag gärna vill ha i mitt fall, att pålle spontant "tänker" galoppansats.

Det blir inte alltid så många steg man tänkt, men målet är att hålla exakt 4 steg av varje. För mig blev det t ex inte trav varje gång det var tänkt... Men när vi väl fick till det så blev det bra övergångar.
Sen utökade vi med "tänket" att det även skulle vara med galopp efter traven. Utan krav på att det blir någon galopp utan bara för att blanda in tänket, ge utrymme för det.
Alltså: Vanlig skritt - skolskritt - trav- galoppansats -trav - skolskritt - vanlig skritt.
Det blev ingen galopp men han tänkte rätt iallafall och det är huvudsaken. :)
Sen red vi övergångar mellan 8 stegs skolskritt - 8 stegs trav. Då var han lite mer igång av de tidigare övningarna så det var lättare att gå över till trav och hålla rätt antal steg.

Avslutningsvis fick han sträcka ut lite i trav.







Pass II

Vi fick en ny övning som kallades för gammeldags serpentinbågar, som vi började med i skritt.
Vanliga serpentinbågar är ju som en halv voltbåge - rakt över medellinjen - halv voltbåge osv.
De gammeldags serpentinbågarna blir nästan en hel volt som rids snett över medellinjen och då påbörjas nästa volt som nästan avslutas men vänds snett över medellinjen och påbörjar ny volt. Man får plats med ganska många såna på ridbanan eftersom de snirklar in i varandra.
Syftet var bland annat att kolla av hur jämn hästen är, de har ofta en tendens att vilja gena åt ena hållet och eventuellt bli för stort åt andra hållet. I skritten gick det dock helt ok för oss tycker jag, även om jag kände att hästen ville dra lite ibland så hann jag med att placera honom.





Illustration av "gammeldags serpentinbågar"
Viktigt att man försöker hamna i samma vinkel över medellinjen efter varje båge.




Sen red vi ett par travuppgångar och gjorde samma sak i trav. Där är det svårare att hinna med att styra hela hästen och mer blottande i att han gärna vill gena åt vänster, tar inte i ordentligt då med ytterbak (höger). Nyttigt att öva på men ingen direkt nyhet, tycker jämt jag har det problemet och får se till att försöka förekomma honom. ;)



Vi övade lite i trav på långsidan med några steg sluta - några steg öppna - böja om till några stegs förvänd sluta.
Det var svårt att lägga den efter traven kände jag, och svårt överhuvudtaget eftersom vi inte övat på det på ett tag. :P Gäller att verkligen hålla reda på bogar och bakben, och min egen kropp och inverkan såklart. Bra att ta med som hemläxa igen!
Tog någon diagonalsluta-piruett-diagonalsluta däremellan som varvbyte i trav. Klurigt som vanligt men det kändes helt ok utifrån förutsättningarna.
Det känns mycket lättare numera att inverka i traven och placera pållen, men bara lätt jämfört med när det kändes omöjligt, inte lätt. Alltid klurigare i traven!






Hoppas det syns trots att det är lite taffligt ritat, ska illustrera denna övning:
(Rött markerar övergångar mellan/till rörelserna)
*Några stegs sluta längs långsidan
*Övergång till några stegs öppna
*Övergång till förvänd sluta genom att ändra böjning och flytta ut framdelen

Denna övning är väldigt bra bland annat för att "komma åt" ett bakben då samma bakben behövs både i öppnan och i den förvända slutan.




Vi red några övergångar med 4stegs skolskritt - 4 steg samlad skritt - 4 steg skolskritt - trav. För att öva lite på samlingen.

Avslutningsvis provade vi några galoppansatser med tänket att börja ladda ett tag i förväg för att spänna bågen och därefter ge galoppkommande. Vi började från skritt och i svåra varvet så då förväntade jag mig inte direkt någon galopp. Efter ett par gånger gick Birgitta bakom med långspö för att ge lite extra pepp - vilket var kanon för att få igång pålle men han tyckte det var liite läskigt. ;) Försökte gå ut från ridbanan någon gång.
När han väl hade kommit igång blev det en ok ansats på kanske 4:e försöket (två i skritt, två i trav) varpå vi bytte varv och då j*klar, då kom pålle igång! :D
Väl uppladdad och lätta varvet. Han gjorde ansatser spontant säkert 4 gånger på knappt ett varv på volten! Det blev ju inte så mycket men kvalitén var ovanligt bra, fick till ca ett helt språng i taget och sen bröt han av.
Duktige pållen! :)
Det känns som att han tycker det är roligt när han väl har kommit igång och får utrymme att försöka. Han blir pepp men inte negativt stressad, kan stå lugnt och vila efteråt.




Annat smått och gott jag ska försöka komma ihåg är att inte ta handen bakåt utan röra i tygeln på plats, mer krama än ta tygeltag så att säga, eftersom det är kedjan som ska röra sig, inte egentligen stången. Rackarns ovanor! ;) Hellre att jag kortar tygeln innan jag ska ta om det behövs än att jag kortar tygeln under tiden jag tar tygeltaget genom att dra handen mot mig.
Sitsen finns det alltid mer att jobba med men jag hade bra hållning för att vara mig. Det var en kurskompis som tittade på som påpekade det och jag tyckte själv det när jag såg videoklippen från träningen. :) Säkert tack vare att jag blandat in mycket såna småsaker som tänk i övningarna vi ridit på sistone.

Jag ska hålla koll på att han inte förböjer sig, vara noggrannare med att fånga upp på yttertygeln så han rätar upp sig om han håller på att bli förböjd. Tumregeln var att yttre betthalvan aldrig får gå över mitten av bringan (hoppas jag kommer ihåg detaljerna rätt!). Han förböjer sig spontant när han försöker avlasta och då kan det gå snabbt. Tycker jag har blivit bättre på det, att tänka att man rider yttersidan och håller koll på ytterbogen, men ibland hinner det trilla iväg ändå.

B trodde att det nog var bra att vi vilat i form. Han jobbade bra men såg mer avspänd ut. Ofrivilligt bra strategi! ;)



Som vanligt tror jag att Birgitta hade några favoritövningar för dagen som flera fick öva på. Det var kanon, då lär man sig av att se andra och höra vad hon säger om de ekipagen. :) I mitt fall var det nog mest de gammeldags sepentinbågarna som jag hade sett några ekipage rida redan innan jag skulle göra det.

Även var det roligt med några lite grönare ekipage. Två unghästar och ett ekipage som redan var rätt sammansvetsade och skolade inom vanlig dressyr men bara ridit AR-lektion för Birgitta en gång tidigare, lite halvgröna inom det mao. Alla tre hade bra förutsättningar och det såg lovande ut! jättefina hästar! :) Ett kallblodssto, en frieser och ett halvblod.
Det var intressant att få en repetition av vart man en gång börjat. Det är ju egentligen samma saker vi jobbar med nu, men det syns mindre tydligt med tiden.


Jätterolig och lärorik träningsdag, så nu hoppas jag att vi har inspiration och motivation att ösa ifrån ett tag! :D
Bilder kommer säkert längre fram!










Kommentarer
Postat av: johanna

Mycket text, låter som en riktigt bra kurs, kul att den gav inspiration dessutom :)

2011-09-04 @ 17:35:30
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Karoline

Vad kul att det kändes så bra, nu är ni igång igen :)

2011-09-04 @ 20:11:25
URL: http://karolinesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0