Tränsbett

Idag har jag provridit med ett Sprenger korrekturbett som jag skaffade begagnat.
Tabben gillar ju inte de vanliga tränsbett jag provat, förmodligen på grund av hur de ligger i munnen eller kanske att han inte gillar lätta/rörliga bett.

Detta bett har en mundel som ser ut i princip likadant som på en stång. Tungfrihet och bra tyngd, tyngdpunkten är dessutom hyfsat likt det stångbett vi brukar använda, att det triggar lite att ta fram nosen istället för att hamna bakom. Det ska jag inte svära på iofs, kan ha tänkt fel.

Sprenger KK Conrad Korrekturbett tror jag är rätta namnet på bettet.



Tabben verkade gilla bettet. Det var väldigt ovant ska erkännas, ertappade mig själv många gånger med att sitta med båda tyglar i vänsterhanden.
Sen får vi börja om och hitta ett bra helhetssystem. Med tränsbettet blir det lite annorlunda reaktion på tygeltagen, rätt logiskt. Så även om mycket sitter kvar i ryggmärgen fungerar inte kommunikationen på samma sätt, jag kan inte använda riktigt de signaler/knep/övningar jag brukar.
Den största skillnaden som vi skulle behöva lära om är att han fortfarande vill reagera genom att skjuta mot handen vid tygeltagen. Om jag gör något i handen, bara så basic som att be om att sakta ner takten genom att krama tygeln i takt med frambenen, så blir reaktionen i princip den motsatta eftersom han inte är i balans/läge att kunna svara på signalen, formen/balansen försämras alltså så snart jag behöver ta ett tygeltag eller -kramning, hamnar i framvikt. Han kan inte stanna framifrån och bak, signalen måste gå igenom hela vägen till bakkärran, och det är svårare, på tränsbettet än så länge. Det känns ändå hoppfullt eftersom det är stor skillnad nu jämfört med vid tidigare försök. Och han var lugn i munnen och cool i skallen. :-)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul, det är en ju en konst att kunna rida på tränsbett, bra om du hittat ett som hästen trivs med dessutom.

2011-05-05 @ 08:57:04
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0