Igång igen

Ikväll blev premiärturen efter lite vila.
Fick för mig att jag skulle testa kandar-tränsning med grejerna jag har att tillgå redan. Haha, tror inte riktigt det är tänkt att sitta som det gör! Och kedjan ska väl inte sitta innanför "bridongen"? Fick inte plats någon annanstans.. Förmodligen för att krokarna är så långa?
Jag provade faktiskt rida med det ändå, eftersom Tabben verkade tycka det var rätt ok ändå med allt skrot i munnen. Oj vad man känner sig som en nybörjare med nya verktyg man ska lära sig rida med. Men han var fortfarande cool i munnen och svarade bättre än väntat. Bettet är tredelat och det var enormt mycket lättare att ställa med än stången (inte alls otippat, men ändå kul att känna på). Jag red nästan uteslutande med tränsbettstyglarna men reglerade såklart tygellängden på stången och höjde handen och vibrerade lite för att stången skulle inverka när jag ville samla, i kombination med sitsinverkan såklart.
Det är lite lustigt också att han står lugnare med tränsbett. Jag tänkte att det kanske är stången som gör honom orolig, att han oroar sig för att man ska vara hårdhänt i munnen om han inte står still eller så. Men faktiskt blev det samma fenomen nu med tränsbettet+stången som med bara tränsbett. Som att han är lydigare när man bromsar i tränsbettstygeln och inte "ojar upp sig" utan snarare blir coolare.

Folk brukar säga att stången är bra för att få nedåtsök, och tränsbettet bättre för att kunna resa upp. Undrar om min häst missat den info´n? Han hamnar lättare i viloläge nedåt, alltså skritt på lång tygel, sänkt manke tyvärr, söker ordentligt framåt vid eftergift. Tycker överlag han hade lite lägre form. Å andra sidan tror jag det har förstärkts nu efter att vi har hunnit skolas lite längre, hade nog inte märkts lika tydligt för ett par år sen. Då märktes det mer som att han ville ta tillbaka sin tygel och gå på helt utsläpp tygel hela tiden. ;-) Det är lättare att lägga sig på tränsbettet och börja skjuta på för mycket. Men samma där, nuförtiden är det ändå lättare för mig att undvika det läget.

Vad tror ni? Helt hopplöst att kunna kombinera tränsbett med den stången? :-S
Eller värt att söka bridong med små ringar?
(tips på välformad massiv tredelad bridong mottages tacksamt!)
På bilden tror jag kedjan var för hårt spänd, stången satt ju längre ner och jag spände i vanliga ringen, och säkert felplacerad. Tränsbettet tror jag är lite för tjockt, svårt att stänga munnen helt ser det ut som. (18mm) Och så kanske det mest uppenbara, att det inte är gjort att användas som bridong. :-P
Men det var kul att prova ändå och känna hästens reaktioner. Oväntat lugn i munnen var han iallafall! :-)
Även om det ser helt sjukt fel ut...


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag vet inte alls hur det ska sitta :P Men om det fungerar kan det ju inte vara dåligt iallafall :)

2011-05-27 @ 07:30:47
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Chricko

Hej! Bridongen ska sitta ovanför stången precis som du har det men kedjan ska spännas framför bridongen. Tränsbettet bör vara något längre än stången för att det ska komma upp en bit och inte hamna klämd bakom stången. Något liknande som på denna bild ska det se ut :) Bridongen måste alltså hamna lite högre upp ! :) http://lindaochjohanna.blogg.se/2011/may/nytt-forsok.html

2011-05-27 @ 11:06:31
Postat av: Irene

Tack så mycket för tips! :-)



Ska börja leta lite längre tränsbett med små ringar med andra ord!

2011-05-27 @ 13:09:45
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: chricko

Hööks har smala tredelade bridongbett bara 10 mm breda så det blir mindre skrot i munnen:-)

2011-05-27 @ 17:48:01
Postat av: Irene

Perfekt, jag som ändå ska till Hööks imorgon! :D

2011-05-27 @ 18:23:54
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Helene

du har kindkedjan helt galet - snäll häst som gick med den så, den lär ha nypt i rejält när du tog tygeltag i bridongen.....



det du upplever att hästen blir lägre i formen är vanligt på kandaret när de inte är framme på hjälperna ordentligt och inte samlade med energin bakifrån.

2011-05-27 @ 18:40:17
Postat av: Irene

Helene:

Yep, snäll är han allt! Jag såg ju redan vid tränsningen att det såg galet ut så jag var såklart inställd på att behöva hoppa av och tränsa om vid missnöje.



Angående formen är det överlag med tränsbett jag menar, att jag i princip använder stången höjande (genom att höja handen) och tränsbettet sänkande (genom att ha kontakt och från det släppa efter i handen). Annars brukar många jag hört säga tvärtom, att stången inverkar sänkande och tränsbettet höjande.

Det har säkert mycket med ryttarförmåga och utbildningsstatus att göra hur pass lätt det är att höja manken med vanligt tränsbett (det är ju inte omöjligt, tack vare att de övriga hjälperna/övningarna och muskelminnet ändå i viss mån kan kompensera) men jag tror också det har med inverkan från betten att göra, att tränsbettet mer triggar påskjutet. (Så vill jag ju ha det också. Även så är det positivt att hästen lättare hamnar i "avslappnat läge", det är lättare att jobba med cool skalle och förmågan att kunna vila likväl som att jobba. )

2011-05-27 @ 21:08:41
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0