Uppladdning

Dags för slutspurten nu innan träningen på Lördag! :-)

Haha, alltid lika nervöst innan! Helst vill man ju matcha ekipaget så att allt man tränat på senaste månaderna kommer till sin rätt lagom till träningen! Okej okej, det är ingen tävling det är frågan om, men när man bara tränar sisådär 4-6 gånger per år blir det en stor grej! Vi vill visa upp oss från vår bästa sida, dels för att det är roligt att kunna visa upp (eventuell) utveckling sen sist, dels för att man ska ha ett bra läge att kunna jobba vidare och inte bara upprepa allt man tränat på tidigare.

Och i vanlig ordning så känns det lika nervöst huruvida men kommer lyckas med ovanstående eller inte. Har vi tränat nog på hemläxorna? Vad hade vi för hemläxor?? Kommer det ens märkas någon skillnad?
Nu ska jag bara rida ett eller möjligtvis två lätta pass till. Skolningsmässigt är det ju rätt kört att få till något märkbart på den tiden, så strategiskt försöker jag istället få till pållens psyke så välmatchat som möjligt. Kanske ta ett väldigt lätt pass för arbetsmoralens skull och för att få lite mer mjukhet/flow, ett pass som är mer normalt, inte tänja på max men ändå kräva koncentration och att det händer något för att vi ska vara inställd på "jobb" och koncentration, och inte för mycket så stackarn blir anti av att man råkar kliva över gränsen för vad han tycker att han klarar.



Idag kändes det iallafall ganska lovande! :-)
Förutom att jag har travjobbat väldigt lite på sistone. Inte att vi har travat lite, tvärtom, men ridit övningar och skolor i trav. Och idag var inget undantag.. Först skrittjobbade vi en del och redan där började pållen tänka lite åt galopp när jag egentligen bara skulle försöka få till lite skolskritt. När vi redan hade skrittjobbat flera olika övningar och pållen demonstrerade att det fick vara nog med skritt, då orkade jag inte fokusera så mycket på traven. Fortsatte med att fokusera på galoppansatser fast utan så höga krav, mer fokus på vad jag själv gör och hur jag vill att pålle ska använda kroppen, men i övrigt mest rida på och hoppas att någon pusselbit ska trilla på plats.
Det var en jättetrevlig känsla av att kunna glida omkring i traven i ett balanserat och styrbart läge där pållen själv anpassade tonus efter ändamålet och ibland ändrade det på mitt kommando. Så även om det inte blev något riktigt galoppsprång av det så kändes det som bra ansatser och en bra ridkänsla. När han själv bjöd till att dra iväg snabbare och ta galopp så gjorde vi det, så vi fick till ett par språng två tillfällen i högervarvet.
Även om det säkert låter bakvänt för många så är det den biten som känns mest prioriterad just nu, att försöka peppa honom att "ta tag i saken" själv, först då blir det en ärlig bjudning och ett hyfsat helhjärtat försök till galopp tycker jag. Jag kan smacka och driva och ge signaler bäst jag vill men det kommer inte ge något om inte bjudningen och viljan att försöka finns i hästen. Lite som att en häst som inte "tar tag i" ett hopphinder kan vara hur lydig som helst men kommer troligen löpa större risk att få ett stopp eller en utbrytning mot en häst som suger tag i hindret. Samma känsla som jag är ute efter! :-)

Kommentarer
Postat av: Hanna och Goliath

Var det inte du som sa att det ju bara är bra om det går dåligt på träningen för då får man en massa tips och idéer på hur man kan lösa situationen? ;) Skönt att det är fler som har en släng av prestationsångest :)

2011-03-12 @ 12:59:11
URL: http://irmelin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0