Nu jäklar!

Ni som faktiskt läser vad jag skrivit i bloggen kanske kommer ihåg att Sara var här och hade lektion för mig och Tabac i fredags! :-)
Även om det inte blev så typisk lektion utan mest jag som red omkring och fick synpunkter/tips/bollade tankar så var det jag tog med mig bland annat att jag är lite försiktig i ridningen. Haha, och jag som fortfarande strävar åt att bli mer försiktig! (som i att inte behöva förstärka, rida ännu mer med osynliga hjälper, känna av vart hästens gräns går och ibland nöja mig med något enkelt för arbetsmoralens skull osv)  

Men igår så provade jag bli mycket tydligare med tvärningen i öppnan, och så bra som då har öppnorna i högervarvet aldrig varit! :-)
Däremot tyckte nog pållen det blev överdrivet, att jag blev väldigt krävande och petig helt plötsligt och mer tjatigt liksom. Får försöka hitta en balans i det där! Försöka tänja gränserna på högstanivån hela tiden men försöka varva mer med sånt som känns enklare.

Vi testade lite "riktiga" galoppansatser alltså genom att snarare samla lite extra än att brassa på. Det är fortfarande överkurs men det känns ändå att han blivit aningens starkare och säkrare i det. Hoppet om att det ska bli något hållbart till slut har stärkts! Och ju mer vi övar, desto lättare lär det bli för mig också att hitta hans knappar och de perfekta förutsättningarna för att underlätta för honom.

Kom ihåg till mig själv av lite sånt jag upptäckt hittills är att för att skruva igång energin/bjudningen (så han inte står emot, vilket han gör ibland när matte vill be om galopp) är att för den skull är det smart att tänka galopp - låtsas som det regnar och bara åka med en bit eller fokusera på något annat - tänka galopp - osv i intervaller. Att göra halt eller sakta av till skritt brukar också peppa men det känns taskigt att göra det ofta eftersom han inte alltid är i balans att lyda i det läget.
Ju mindre jag behöver styra, desto bättre, men helst ska han ändå vara så bra linjerad/rakriktad man kan få till utan att fiffla för mycket. Alltså underlättar det att hitta en ridväg eller ett läge där man får lite sånt gratis och inte tvärtom.
Om man sen har dom förutsättningarna och han börjat komma igång, då ska jag försöka sitta så stilla som möjligt, sträcka på mig och tänka att det är han som ska fatta galopp, inte jag *lol* Visualisera att kraften byggs upp inunder mig tills det exploderar in i en perfekt skolgalopp. Även om det inte blir det på första försöket direkt, eller kanske 100:e för den delen, så känns det som att det underlättar för honom. Jag har så lätt att vilja göra för mycket och det verkar mest få motsatt effekt, att han står emot och tycker det är jobbigt, eller att han i bästa fall får till en flänggalopp men även det är mest tur utifrån förutsättningarna i övrigt isåfall... Det är såna gånger han har kunnat fatta efteråt när jag slutat tänka galopp och tänkt att vi bara ska trava en bit! :-P



I brist på nya bilder så lägger jag ut en illustration över vad vi har att vänta inom ett par månaders framtid!

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är alltid bra med reflektioner från andra!

Jag har också kommit på mig själv med att måste vara mer tydlig med vad jag vill, och blir det fel så är det inte hela världen, gör om , gör rätt.

2011-03-01 @ 18:28:51
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej!



Ja e lite skrockfull så jag törs inte säga annat än att vi bugar & bocker för lyckönskningen :D

Härlig bild på vackra tabben, å vad man längtar till barmark när man ser sådana bilder.



Hoppas allt är bra med er



Kram / Johanna

2011-03-01 @ 21:09:49
URL: http://www.bullerbacken.com
Postat av: Jennie Orleifson

Jag har inte följt din blogg så länge, så jag är lite nyfiken på vad Tabbe är för en häst? :)

2011-03-03 @ 17:45:39
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: Irene

Jennie: Han är en kallblodstravar-valack född -92 :-)

2011-03-04 @ 14:45:03
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0