Går det att spara när man har häst?

...Ja, det gör det säkert.. *egentligen* ;-)

Oj oj vad mycket grejer jag inbillar mig att jag MÅSTE ha till hästen. Sen finns det sånt jag vill ha bara för att det är fint också, men då brukar jag spara lite per månad och dreggla efter det i närmare ett halvår, inte impulsköpa! :-P

Värre är det med täcken, fodertillskott, skötselprodukter (för verkning/hovvård, flugmedel m.m.) förbrukningsvaror (jag ser fluguvor som förbrukningsvaror, billiga ridvantar, tidigare har det varit grimmor), skötselprodukter för utrustningen (har jag ändå hunnit dra på mig en del dyr utrustning känns det snarare som en investering än utgift!), för att inte tala om hönäten och barfotabootsen! :-P

Jag tycker ju egentligen jag är väldigt snål med att köpa hästgrejer, blir väldigt sällan något köpt till mig själv, jag är jättesnål med sånt jag inte tror kommer användas. Svett-täcken t ex är det totalt köpstopp på eftersom jag har två fina täcken ett avsett för vintertid och ett avsett för sommartid, som används i snitt max 2 gånger vardera per år.


Fleecetäcke med namnbrodyr, till vår och höst


Dralontäcke som svett-täcke på senhöst/vinter/tidig vår, materialet är helt underbart!


Ändå hittar man hur många hål som helst att ösa pengar i känns det som! ;-)




Nu senast skulle jag beställa en tränsväska att ha med på träningar. En billig investering för att inte tappa någon del av bettet (krokarna och/eller kedjan lossnar nästan alltid minst 1-2 gånger när vi åker bort, så man får fiska smådelar).
Dessutom tittade jag i Ride-Away katalogen (hästbutik i Storbritannien, har handlat därifrån tidigare) och blev överlycklig när jag såg att de säljer man- och svanstinkturen jag använde på Tabben ifjol! :-D Har googlat och sökt på alla hästwebbshopar i sverige jag kunnat komma på, men inte hittat den. Eftersom det var det enda av det jag provade på honom ifjol som fungerade så har jag haft lite smått panik inför sommaren.

Nu är det ju så att frakten från Storbritannien inte är att leka med. Iallafall såpass att jag hellre lägger en order på "allt" som kan tänkas behövas så jag inte behöver slösa frakt- eller bensinpengar i onödan på ett tag framöver.
Ett par slowfeeding-hönät till t ex, ett par billiga vardagsridbyxor till mig själv m.m.

Det ska dom verkligen ha creds för - dom har MYCKET av det jag normalt sett brukar ösa pengar på! Haha! :-D

Men nu får det verkligen vara köpstopp på hästgrejer i några månader framöver!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag tror fan det är omöjligt att spara pengar när man har häst :P

2011-03-28 @ 07:31:28
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack för komentaren på bilderna :)

Visst är de underbart när man känner att man kommer över ännu en puckel :D



Jag hör åxå till skaran som tror de är svårt att bli rik när man har hästa ;)

Själv väntar jag bara på att lysfällan ska knacka på efter mian inpuls handlingar senaste tiden iform av Rambo täcke, fleecetäcke (kan inte äns skylla på att vi inte har täcken då jag garanterat är i underkant när jag säger att vi har ett 20 tal fleece/stalltäcken) träns, bett & ja snart kommer ett par besnkydd hem som vi absolut inte har något som hälst behov av mer än att de ska matcha våran utrustning & är sjukt snygga...



Men i tanken jobbar jag i alla fall på att spara ihop pengar för att åka till Nevada öknen för att studera vildhästarna, sedan om de blir en pensionärs resa eller inte de återstå att se hur sparandet & inpuslköpen går ;)

2011-03-28 @ 10:11:15
URL: http://www.bullerbaclen.com
Postat av: Johanna

De där med att kapa visakortet var ju inte så tokigt ;)



Jag har ju som sagt varit gryyyyymt motsrävig till att testa kandar, dels för att Ella har väldigt liten plats i munnen (ja de har ju alla hästar mer eller mindre & hon hör till de mindre) & sedan för att hon avskyr allt vad tvådelat heter vilket är rätt förståeligt när man vet hur dom fungerar. Men trotts alla år av motsträvan så verkar tokhästen gilla de väldigt mycket & jag märkte inga negativa saker alls utam att de i mina ögon er ut för mycket i mun :P



Vi vande inte häller utan tränasde bara på & hon gapade som vanligt. Däremot så tog vi en svart bridong (sötmalm som rostar) & hon sög nå alldeles massor på de & både frustade & mysmorrade mer avslappnat än på länge & de var som att allt bara föll på plats. Nu har jag stöd på ytter stång & kan påminna henne med ledande tygeltag utåt på inner bridong & hon svarar på en gång & kan sedan gå med enabrt stöd av yttertygeln utan att varken skjuta ut innerbog eller lägga vikten på om du förstår hur jag menar :)



De var även mycket lättare att få henne att slappna av & stretcha ut halsen, speciellt i höger varv där vi är lite stelare :)



Så motvilligt måste jag nog råda dig att våga prova åxå. Jag ser de som en tillfällig hjälp i utbildningen & då känns de mycket bättre ;)

2011-03-28 @ 12:09:57
URL: http://bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0