Har huvudet inte koll får sömnen lida

Jag hade kvällsjour i stallet igår men jag var så hungrig och trött efter jobbet att det dröjde ett tag innan jag käkat och tagit en kort tupplur. Kom väl ut till stallet ca 18:45. Smart, smart... Brukshundsklubben hade ju bokat ridhuset mellan 19-21.
Normalt sett skulle jag ha planerat in en vilodag då, nu har han fått så många ofrivilliga vilodagar så jag ville inte låta honom vila ytterligare en dag i onödan. Så jag drog ut på tiden och fick så lov att vänta tills dom var klar och hade åkt, strax efter 21. Klockan var nästan 22:30 när jag kom hem. Inget unikt när det gäller mig kanske, men det brukar oftast vara självvalt, och inte när jag ska upp 7:45 dagen efter. :-P


Pålle var lite pigg som vanligt på sistone när vi tränat mycket galopp, och mindre villig att samla. Fast vi fick till samlingen och övergångar mellan skritt-trav helt ok utifrån förutsättningarna. Det var lite antingen eller, antingen så fick jag knappt till något alls mer än aningens mer samlad skritt, eller så fick jag till skolskritten direkt med lite högre tonus än vanligt. Mycket "gung" liksom. Och antingen fick vi till mest "nu blev det jobbigt, nu släpper vi fram i trav istället"-trav, eller så fick vi till så det kändes som han hängde kvar lite i skolskrittstonusen in i travövergången så man börjar kunna hoppas på tramp i övergången, vid något tillfälle. Fast just för dagen var tramp överhuvudtaget inget jag tänkte på, däremot att börja få tillbaka tekniken bak igen, kanske få lite hjälp att bli mer rakriktad iom att man får till tekniken att bära med högerbak.

Det kändes som att det gav effekt. För sen när pålle började visa att nu är det dags att skippa tråkigheterna och tänka på galoppen istället så var han fortfarande balanserad och lättstyrd mot vad han brukar kännas i det läget.
Jag provade rida förvänd volt tillbaka och börja tänka galoppfattning i bågen innan vi kommer ut till väggen. Först kändes det som att vi bara travade omkring och övade ridvägar, för det kändes som att kusen tyckte läget blev för svårt och inte hade en tanke på att galoppera i vändningen.
Sen när vi hade gjort det ett par gånger så kom han igång mer och mer, och då kunde vi utnyttja vändningen till att börja om och få en bra start så han inte hann rinna iväg för mycket men ändå vara beredd och pepp på vad han ska göra. När han då fick fortsätta på en stoor volt efter att ha kommit tillbaka till långsidan så trillade plötsligt poletten ner och vi fick till galopp! :-) Förutom något försök som var lite gränsfall, typ tralopp eller t o m korsgalopp, så fick vi till två riktiga galopper varav den ena kändes rund och fin. Jag kunde tillockmed styra trots att det var i högervarvet där han gärna vill snedda inåt, och han klarade av att hålla galoppen ca 5 språng! :-D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0