Är det inte för kallt så är det för varmt!

I helgen var vädret väldigt skumt. Fredag kväll red jag i ridhuset på jättetaggad pålle (hade av misstag stått utan täcke trots att det var ca -23 grader kallt, var troligen inte så kallt på morgonen) och iom att jag vägrar använda ridvantar och hade drullat bort hjälmluvan så frös jag rätt ordentligt.

Lördag morgon gissar jag att det var -25 åtminstone för det kändes ännu kallare, jag var där och morgonjourade. Med kvällen innan i åtanke och att det kändes ÄNNU kallare gjorde mig väldigt opepp att rida så pålle fick stå.

Söndag kväll när jag kom dit regnade det (!) och jag var orolig för att det skulle rasa snö från taken! :-o
Så då fick pålle också stå. Men pga att det var nästan 30 grader varmare på ca ett dygn (blev varmt redan lördag kväll enligt de som har bättre koll) så jag var orolig för snöras från taket. Helt sjukt att det kan vara så stor skillnad! 

Jag var orolig att det skulle bli samma sak igår iom att väderleksprognosen varnat om underkylt regn, men tack och lov höll det sig på minussträcket så jag kunde rida.
Pålle kändes tyvärr lite stel och egentligen hade jag tänkt rida två pass, men det blev så sent så jag latade mig. Tråkigt att han inte känns riktigt 100%! :-/
Vi hade väldigt svårt att samla för att det liksom känns som att han inte "får plats" att vinkla bakbenen, lite som det brukar kännas när han börjar behöva verkas. Kan vara det för det börjar bli dags nu, men hovarna såg helt ok ut när jag kollade lite snabbt. 
Positivt var att efter våra tappra försök att fatta galopp (tror det var samma fenomen som ställde till det där, för han blev lite mer passaktig och hade svårt att få till tekniken) så kunde han trava lugnt och fint och i balans, sådär så det känns som att man har hästen väl "på sätet", iaf utifrån det lilla jag begärde, trava runt på stora volter och byta varv emellanåt.
Gäller ju att försöka se det positiva! ;-)


Kommentarer
Postat av: johanna

Nämen gud vilket väder ni har!

Vi hade också -30c här en dag och sen -7c dagen efter, men vi slipper iallafall regn! Risken att det ska regna hos oss i januari finns nog inte :P

2011-01-18 @ 17:26:42
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0