Äntligen fint vinterväder! :-)

Solen skiner och det är precis lagom kallt, några minusgrader, inget snöande och vindstilla! :-D
Sånt väder har vi inte varit bortskämda med i vinter.
Tror ni Tabben höll med om att man måste rida när man blir så pepp? NÄÄ! 
Han ville inte slita sig från sitt hö och blev sur när jag försökte "skydda min zon" för att han prejade mig på snöstigen, galopperade omkring på den lilla ytan vid höet och bockade och pep! Haha, där fick jag för att jag inte orkade åka ut tidigt på morgonen!




Ändå har vi hållit igång riktigt bra på sistone tycker jag. Några gånger har jag ridit två pass samma dag för att hinna jobba igenom honom bättre och få med mer när man har lite gratis av att vara igång. Jag ska försöka rida dubbelpass åtminstone en gång per vecka framöver för det ger väldigt mycket mer känner jag, det sitter kvar mycket mer i efterhand nu när han behövt längre tid på sig för att komma igång.

Vi har hunnit jobba en del med galoppansatserna och det har gått bra! :-) Som rekord 5 galopper samma dag! (två pass) Och ett par "riktiga" anslag har vi fått till, bara ett som har varit ett helt språng men det andra var en riktigt bra början, som att han har börjat förstå hur han ska göra med kroppen. 

Jag får fortfarande varva lite mellan galoppjobb/vanligt jobb för att jag ska kunna vara mer överseende med detaljer och släppa på mer energi under passet för att underlätta galoppen, men sen gå tillbaka emellanåt till att fokusera på rakriktning, avspänning m.m. igen. Känns som ett bra koncept.
Han får svårare att gå över i galopp om han inte är igenomjobbad och hyfsat jämn i kroppen, samtidigt som jag inte kan kräva så mycket sånt i själva galoppansatserna, skulle bli för svårt och för höga krav.

I övrigt känns han lite stel i högerbak/höger höft i dagsläget. Men det blir bättre och bättre ju mer vi kommer igång. Tråkigt bara, allt blir så mycket svårare då!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt med bra väder, man kan ju lugnt säga att alla förtjänar bra väder efter denna vargavinter!!!

2011-01-13 @ 15:40:08
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0