Nya dojjer

Jag blev less på att vänta på bootsen jag beställt, började få panik nu när det snart är vår. Så jag beställde där jag visste att det fanns i lager och fick hem grejerna idag! Nu saknas bara brodden! :-)

På vänsterfram beställde jag en halv storlek mindre för att 2½-orna glappade en del, helst ska dom ju sitta så slimmat det bara går utan att hovväggen sticker ut på sidan av bootsens undersida. Höger fram var svårare för den är en mellanstorlek. Precis så det glappar ett par mm på 2½-orna men inte små nog för att passa i 2:or. Har skaffat en strap till för att få den sitta lite tightare, får se om jag orkar sätta fast den eller om det funkar ändå.
Bootsen är alltså ett par Easyboots Glove utan spännen vid hoven, jag har ett par likadana redan i storlek 2½ som passar klockrent bak. Nu ville jag ha ett till par för att kunna dra på boots på alla 4, dels för att det ska kännas jämnare om man vill rida med dom och dels för att kunna brodda runt om.

Han har ju inte känts riktigt bekväm med bootsen tidigare så jag funderade på vad man skulle kunna göra. Det är framförallt på vänster fram så det kan såklart ha varit pga storleken, att den glappat. Nu blev det ett par 6mm comfort-sulor och det verkar lovande hittills! :-) Han verkar mer bekväm med bootsen nu, fast jag har bara provat dom inne på stallgången och knatat runt lite, återstår att se hur det blir med brodd och på ojämnt underlag.





Vad glad jag är för min nya ridkjol! :-D Har köpt en handsydd ridkjol i ull (tror jag, det känns så), en delad.
Bilder kommer förr eller senare! Nu när det är kallt men man ändå slipper nederbörd tack vare ridhuset är det kanon, den värmer bra tack vare luften som står mer stilla utanpå benen. Idag till exempel var det iallafall kallare än -20 grader ute vid stallet, vet inte exakt för jag kollade inte termometern, men kallt var det! Jag vägrar rida med vantar så först var det kallt om händerna men benen klarade sig ganska bra tack vare kjolen och till slut blir händerna ok också när man fått igång cirkulationen.
Den var bara tänkt som en uppvisningsgrej, kul att klä upp sig ibland, men nu lutar det åt att den får en praktisk användning i vardagen också! :-D



Lille Delux var jätteduktig idag! :-)
Jag dressyrade ett ganska lågintensivt pass. Började med lite rakriktningsträning först "snällt" med omformning på stora volter som uppvärmning, sen lite öppnor, byggde på med övergång öppna-förvänd sluta, öppna-sluta-förvänd sluta, sluta-förvänd sluta, testade trekantsövningen någon gång per varv också med diagonalslutor och ett par stegs skrittpiruett emellan. Så vi gjorde ganska många olika rörelser men inte mycket per övning och varv, kändes ganska bra tycker jag, inte markant svårare i någon rörelse eller varv utan snarare lite högre lägstanivå.

Sen tränade jag en hel del korta-länga. Jag la upp det så att vi körde 4 "normala" steg - 4 korta lite samlade steg - 4 där vi försöker ta i så mycket vi kan (med risk för lite sämre kvalitet, hellre satsa ordentligt dom stegen ändå och lita på att vi kommer igång bättre och bättre) - 4 samlade steg igen - 4 "normala" steg som vila, sen börja om igen med 4 samlade steg osv.
Det funkade faktiskt kanon! :-) Riktigt bra kombination mellan vila-press och att det blir många växlingar men han blir förberedd på vilken som kommer härnäst.
Sen var det perfekt inför trav-övergångarna, att vi påbörjade: 4 "normala"- 4 samlade- 4 med högre press - 4 samlade och när han sen fick lite mer ram då tog vi trav. Alternativt så kunde jag ta traven när han var beredd på att nästa mer krävande steg skulle komma för att hoppas på lite draghjälp till en bra trav om han tänkte "dags att samla och ta i!".

Känns som ett lyckat pass! :-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul med en ridkjols, dyr antar jag? Klart vi vill se bilder.

2011-02-19 @ 09:52:49
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Hanna och Goliath

Hoppas bootsen funkar! Funderar just på den modellen om min häst skulle behöva sådana i framtiden.

2011-02-20 @ 10:34:46
URL: http://www.irmelin.bloggagratis.se
Postat av: Jennie Orleifson

Ser fram emot bilder på ridkjolen.



Är den sydd i enkelt eller dubbelt tyg?

2011-02-20 @ 10:40:35
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0