Fullt upp!

Nu har det hänt en del roligt på sistone! :-)

Igår hade jag en ledig dag så jag passade på att lägga lite extra tid i stallet. Eller tja, det var inte tänkt att ta så mycket stalltid men det råkade bli så! :-P Jag spenderade minst en timme totalt bara på att fylla hönät, tog lite längre tid än vanligt när balen fortfarande var lite frusen och jag skulle försöka fixa hö ute för 2½ dag och hö inne för 2 dagar.
Bra med motion fick jag iallafall! ;-) Jag kör ju snabbdiet nu för att komma i form, har bl a skaffat en stegräknare och börjat skriva dagbok för att hålla koll, och försöker att träna lite extra nästan varje dag förutom vanliga stallmotionen. Igår hade jag förbrännt mer energi bara av träningen/ridningen/stalljobbet än vad jag hade ätit totalt, och då har jag ju inte räknat det man förbränner på en dag bara i vila. Skulle man hålla på så varje dag så skulle det bli en väldigt effektiv diet! ;-) Men inget för något långtidsbruk... Snarare kan det förklara hur jag gick ner 5kg på tre veckor utan att ens (medvetet iaf) ändra kosten i höstas. Ovanligt mycket ridning och mycket höpackning varje dag.

Nog tjatat om det!
Hursomhelst så hade Tabben mycket sprutt i sig igår. Men han var ändå lydig och gick lätt att omvandla energin på, bra kombination alltså för att kunna be om lite extra i ridningen! :-D
Först tränade vi mycket i skritt, skolor av alla de slag, för att förhoppningsvis jobba igenom honom ordentligt. Det kändes riktigt bra (även om det är långt ifrån perfekt) jag börjar få lättare att flytta bogarna i sidled och kunna växla böjning. Rätt logiskt kanske en dag då formen känns bra.

Till andra passet fick jag verkligen peppa mig själv och ge mig en spark i arslet för att jag skulle orka mig ut! :-P Dels för att jag redan kände mig rätt så mentalt och fysiskt trött, dels för att jag visste att han förmodligen skulle ha dubbelt så mycket sprutt i sig till nästa pass. Samtidigt var det ju lite spännande att se hur han skulle använda det, med tanke på hur lättsamlad han känts passet innan!
Jag hade sån tur att jag fick med en stallkompis att fota (i kombination med mentalt stöd, mycket mer peppande med någon med sig!). Det gick väldigt bra tycker jag! :-) Inte perfekt på långa vägar och han kändes lite ojämn, att han har svårare att ta i med högerbak så det lätt blir en hel del trevande innan vi kommer åt en bra linjering och får belastning på höger bak, men tillräckligt bra på den biten också för att det skulle kännas konstruktivt. Jag överdrev fokuset på tvärning i skolorna och ibland på volten. Så snart jag fått in framdelen i en öppna åt höger t ex så trampade jag ordentligt i ytterstigbygeln i takt med bakbenen för att få bort ytterbak från tyngdpunkten (den vill gärna hamna där ivägen eftersom han är starkare i vänster, och då är det jättesvårt att sätta dit innerbak istället när ytter är placerat ivägen) och överdrev som sagt lite fokus på tvärningen med risk att kanske få lite för mycket tvärning. För mycket tvärning brukar överlag vara mycket mindre risk för oss än tvärtom! ;-)
På öppna delen när jag vände över ridbanan eller när jag red en volt så försökte jag tänka "flytta framdelen på bakdelen" och få bort eventuell förböjning som han gärna får till för att kompensera. Även där kunde jag använda stigbygeltrampet för att överdriva att flytta bort vänsterbak och försöka få högerbak närmare tyngdpunkten. I båda varv faktiskt... Men att det var ett tramp i takt med benen som sagt, inte ett konstant, det ger inte samma effekt i det läget. Samtidigt som jag i högervarvet tänkte - räta ut halsen och nacken och flytta dom mer "på" bogen, därigenom hindra att ytterbogen sticker ut, samtidigt som jag alltså försökte förbättra riktningen i bakkärran så framdelen upplevdes mer "på" bakdelen. I vänster handlar det mycket om att rotera hela bålen och höfterna rätt först och främst, undvika förböjning i halsen där också, och har jag väl dom bitarna på plats då brukar helheten bli hyfsat bra så många steg vi nu klarar att hålla det i taget innan vi får börja om.

Vi avslutade med att testa en galopp. Först kändes det som att det blev för jobbigt läge för honom, som att han gjorde någon ganska futtig gest till ansats men "dog", som att man kände att luften gick ur och att det inte fanns energi nog till att det skulle vara någon idé att kräva mer i det läget. Om jag försökte driva på framåt med risk för spring och obalans så stod han också emot, ännu mer som att luften gick ur. Men när jag nästan börjat ge upp, då minsann tog han tag i saken och sa "galopp var det, ja!" och galopp blev det! :-D Sen råkade min snusdosa flyga ur fickan, och överrasknings-effekten gjorde att pållen fick extra energi i galoppen! ;-) Kunde hålla en rund galopp minst ett varv runt volten minsann! Vilket bra knep! Haha
Sen gjorde jag ett försök till, men då kändes det verkligen som att nä, nu har jag INGEN energi/bjudning framåt kvar i hästen. Så jag skulle precis lägga ner, sa: "nä nu räcker det för idag!" när pållen "tar tag i" saken igen och katapultar fram i vad som kan liknas vid ett galoppsprång! Medans matte säger "ouaaah!" för att hon inte alls var beredd och höll på att trilla bakåt! Haha!
Han är lite lurig den rackarn! ;-) Galoppen ska komma när man minst anar det!


För er som orkat läsa ända hit så får ni en bildbomb som belöning:





(Ska göra en piruettvändning i skritt)


Ganska bra linjering tycker jag men jobbigt läge!


Såhär kan det gå om matte och pålle inte riktigt är på samma blad om vad man ska göra! :-) Benen går lite hit och dit... Likaså såhär:

Sure, det ser konstigt ut, men jag kom åt bakdelen till att gå in och belasta mer med ytterbak, vilket känns som en bra början! (Yes, det är faktiskt trav, där matte sitter och visar vägen övertydligt för ytterbak med stigbygeltrampet bl a, jobbig matte!)



Idag var vi och tittade lite på NH-/trickträningslektioner. Och en kort AR-lektion. Väldigt inspirerande! Kul att se lite andra människor jobba och snappa upp lite tips och trix.
Sen blev jag såklart ridsugen själv så jag frågade Sara om hon kunde hänga med ut till vårt stall också och hålla lektion! :-) Nu blev det väl mer ett par extra ögon och möjlighet att få lite synpunkter, men kul var det! Och peppande till att försöka få till ett par snäpp till.
Slutorna i vänster var inte Tabben så pigg på idag, nog brukar vi kunna få till dom lite bättre än så men det kan ju vara ringrostighet iom att vi knappt övat dom längs väggen på sistone. Tycker t o m vi brukar få till diagonalslutorna bättre än så numera. Men det märks ju ändå att jag överlag börjar komma åt honom mer och mer, bara att våga be om mer när jag vet att han är rätt placerad och fortsätta öva uppmjukande och stärkande för vänsterbak överlag så borde det ju gå framåt. Känns som att det har lite med dagsformen att göra också.
Skolskritten fick vi iallafall till "på riktigt" några steg vilket känns jättekul för vi har haft lite svårt för det på sistone! :-) Och en visseligen lite hafsig men ändock galopp fick vi visa upp!


Nu är jag jättepeppad och boostad att fortsätta hårdträna till Birgitta-träningen! :-D









Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul med bildbomb! Ser väldigt trevlig ut!

2011-02-26 @ 07:57:32
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Kul med bilder :) Väldigt fin häst!

2011-02-27 @ 12:45:18
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: Linda

Kul med bilder Irre, Han ser fin ut :-)

2011-02-27 @ 15:24:52
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hejsan! Hittade hit av en slump och ser att det är min favvo på bild. Och vad FIIIN han har blivit, vilket jobb du har lagt ner på honom.



Hoppas att är bra med er annars!



// Angelica, Tabacs förre ägare! :)

2011-02-28 @ 17:13:16
URL: http://curiouscasper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0