Mål när man tränar AR?

Visst går det att ha mål när man tränar AR. :-) Men jag tycker det är svårare att ha kortsiktiga prestationsmål eller spikade prestationsmål i allmänhet även om de är mer långsiktiga. De är svåra att formulera. Särskilt när det mer handlar om ridkänsla och bra grunder snarare än att det "måste" bestå i att kunna vissa rörelser eller övningar.
Det ska vara schysst mot hästen och tas i hästens takt, då är det svårt att ha kortsiktiga mål tycker jag eftersom det är svårt att veta på förhand när hästen tagit till sig övningarna och träningen på rätt sätt. Handlar mer om vad man vill fokusera på att förbättra i allmänhet även om det inte resulterar i en specifik rörelse, grunderna, och mycket sitter dessutom i mig själv om vi ska komma vidare i utvecklingen. Man ska ju helst inte glömma bort alla andra hemläxor och övningar eftersom det ofta lossnar lättare om man inte lägger för stort fokus på "problemet".
Och så nästa detalj - synen på hur man vill förbättra grunderna och utveckla helheten kan påverkas under tidens gång iom att man själv utvecklas! :-S


Att jag började klura på det var för att jag hittade ett gammalt papper jag skrivit som övning i mitt mental tränings-program. Med kortsiktiga och långsiktiga mål.
De långsiktiga målen är i första hand formulerade som att det är rörelser eller moment i sig som är målet. Där tänker jag ju lite annorlunda nu, inte lika konkret. :-)
Sen var det lite svårt att sätta långsiktiga mål med just Tabben, eftersom jag tycker det är jättesvårt att veta hur mycket man kommer kunna önska sig på sikt. Om man måste räkna med mycket stagnerande tid innan man kommer vidare i utvecklingen, vad som kommer trilla på plats i samband med annat och vad som blir mest tidskrävande. Om man åtminstone hade vetat i hur många etapper det kommer utvecklas innan den där konkreta målbilden. Jag får mycket ta hänsyn till skallen, det är ju den tycker jag som är svårast att tidsberäkna. På en 19-årig häst vet man inte riktigt hur många år man vågar hoppas på att kunna träna fullt ut heller *peppar peppar*.  Och min egen utveckling, det kanske är det allra svåraste.

Hursomhelst var det kul att se att mina nuvarande långsiktiga mål ligger högre än vad de gjorde då för 1-2 år sedan. :-)
De kortsiktiga målen är avklarade eller iallafall betydligt bättre även om det finns mycket kvar att utveckla. Sånt är också kul att se i efterhand, just då kändes det som nästan mer än vad jag kunde hoppas på! ;-)



Mitt allra mest kortsiktiga mål just nu är att acceptera att pålle är piggelin. Så jag kan gå vidare och lyckas "rida" bra fastän han beter sig lite annorlunda. Sure, grunderna (det vi borde öva mycket på! Särskilt i skritt) är mycket svårare, men det är å andra sidan väldigt tacksamt med en massa gratis-energi om man lyckas kanalisera den på ett bra sätt.
Tror att pållen skulle behöva en eller ett par riktiga genomkörare för att bli mer tillfreds. Fast utan att få utnyttja det till fart framåt för då känns det som att man får motsatt effekt och att det sliter i onödan om man ska ligga på gränsen till vad hästen orkar. Så det är lättare sagt än gjort när man har pålle som redan efter 10 minuter börjar föreslå att man ska bränna på lite i trav istället eller börja öva galoppfattningar! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0