Invigning

Nu har jag och Tabben ridit premiärturen på uteridbanan för i vår. :-)
Jag hade tänkt att prova redan igår men det blåste ordentligt och pålle var väldigt på tårna pga det, kändes inte som att det hade gett något att hoppa upp så vi promenerade runt lite istället. Det blåste så mycket att fårskinnsöverdraget på sadeln lossnade! :-P

Men så idag var det mycket finare väder. Dock var ridhuset upptaget eftersom hon som kom till stallet strax efter mig skulle hoppa.
Han var lite okoncentrerad men inte mer än vad man kan vänta när det är ny miljö och nytt att titta på. Skötte sig bra överlag tycker jag! :-)
Sen var det lite klurigt med underlaget. De andra i stallet tycker underlaget är perfekt, jag tycker det verkar ganska tungt... Lite mindre djupt än inne i ridhuset men blötare. Plus att det sluttar, så på kortsidorna känns det som att man rider i svag uppförsbacke resp. nedförsbacke, lite klurigt med balansen, särskilt för Tabben som har lite svårt med terräng och att balansera om med ryttare i nedförsbackar, än så länge. Men det är säkert bra träning, om man har lite lägre krav under tiden. :-) 
Bra däremot att underlaget är lite blött för barfotahovarnas skull, då sjunker stenar och grus ner istället för att göra ont i hovarna. På sommaren kan det bli ganska torrt och vasst tycker jag mig minnas från ifjol.

Hursomhelst tyckte jag pålle var duktig och det var trevligt med lite miljöombyte. :-) Men det blev väldigt lätt träning för att jag ville nöja mig ganska tidigt, blev ju jobbigare för skallen med mycket att titta på och eftersom jag inte VET om det är jobbigare för hovarna (och benen i övrigt) att gå på det underlaget förebygger jag hellre så inte pålle blir mör och anti.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0