Komma igång igen?

Hmm, ja hur gör man egentligen? Tycker inte kusen tappat så mycket egentligen, men jag har tappat lite fantasi... Eller disciplin kanske! ;-)
Idag kändes det som att vi bara lallade omkring, för att jag kände för att lalla omkring. Det gjorde vi ju inte, men jag försökte öva på min sits, och då har jag svårt att hålla reda på hästen samtidigt, eller kanske snarare hålla reda på helheten så man inte råkar tappa annat under tiden.

Jag lät honom öka på lite i traven, typ mellantrav, för han blev liksom mer lång och luftig i steget än vad det egentligen gick fortare. Ryggen blir så rund och rör sig massor så jag har jättesvårt att sitta kvar stadigt i det. Från min sida blev det mao mest fokus på "stadig" och hänga med i rörelsen än att vi övade något speciellt i det. Han är jättehärlig att rida när han får ta ut steget och blir sådär luftig! :-) Jag känner lite "titta på mig!! här kommer jag med min flotta dressyrhäst med GÅNG!" Haha!



Till min glädje hade inte Tabben hunnit länsa hönäten. Hade varit lite illa, att smälla i sig 11,5kg på en natt trots slowfeeding-nät, men man vet ju aldrig när han beter sig som om han vore svältfödd så snart han kommer utanför hagen! ;-) Gissar på att han ätit 6-7kg vilket är helt ok, var ju 7,5kg bara i 4*4-nätet som är lite lättare att äta ur.
Nu har jag fått mina två nya hönät och ska gå över till att ha bara 3*3-nät inne för att testa om man kan få ner hömängden han hinner käka till ännu lite mindre per natt. Sen ska det såklart inte gå till överdrift, men det tror jag inte det gör heller nu när han är van att pilla ur hönäten.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag har också fått mitt första nät, beställde från sundhast.

2010-09-02 @ 16:02:08
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Lalla

Hej, var får man tag i 3*3 cm hönät? Låter super, jag som har en tjockis som dessutom pillar i sig snabbt genom näten :)

2010-09-02 @ 18:37:13
Postat av: Helena

Herre min jisses.Hur kan din häst behöva 11,5 kg? den är ju i överhull?

2010-09-02 @ 20:50:08
Postat av: Irene

Lalla:

www.dalpraktiken.se , finns fler ställen också men jag vet inte om fler har 3*3cm



Helena:

Hästen behöver inte 11,5kg inne på kvällen. Om du läser förra inlägget också så kanske det är lättare att förstå att syftet var att testa hur mycket den hinner äta med "fri tillgång" men slowfeeding-nät. Då måste man packa så att det garanterat blir hö kvar, annars blir det inte "fri tillgång" och går inte att mäta hur mycket den tidsmässigt hunnit äta med näten. Är det tomt kan den ha hunnit äta upp det på en timme likagärna som 10-12 timmar under natten.



2010-09-03 @ 09:50:53
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja film är alltid kul :P

Haha jo hon har ju som det och på filmen är hon ändå ovanligt kontrollerad jämfört med hur mycket påskjut hon brukar ge :P Har du nå tips på nå bra övningar från marken?

2010-09-03 @ 14:37:24
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Helena

Okej, jag har missuppfattat. Men oavsett:varför ska en häst i sånt överhull ha fri tillgång?

2010-09-03 @ 20:41:19
Postat av: Irene

Helena:



Vi har bara två fodringstillfällen per dag i stallet där den står inhyrd. Det betyder att börjar man begränsa tillgången går det snabbt överstyr med hur lång tid de är utan käk. Blir lätt en ond cirkel också, att så snart det börjar begränsas så äter de snabbare när de väl får käk, så de hästar i stallet som "bantats" genom att skära ner på grovfodret har jag tyckt väldigt synd om, särskilt deras magar. Det går ju inte att kompensera heller, ex. att ge fri tillgång ute och begränsa inne, för då sätter de bara i sig desto mer när de kommer ut och det är nästan lika synd om deras magar de ca 10 timmar de blir utan under natten.



Det är därför jag har skaffat hönäten för att förhoppningsvis hitta en hållbar lösning. (Det är ju inte för skojs skull, näten kostar mycket och det blir väldigt mycket mer jobb. ;-) ) Han får bara tag på ett par strån åt gången och bara det är lite ansträngning, så även vid "fri tillgång" får de mycket mer stimulans av ätandet och hinner inte äta lika mycket. Tack vare stimulansen de får av jobbet det krävs så tycker jag man ser hur de lugnar ner sig mer och mer i mat-takten ju mer van de blir vid det, hittills iaf. Vilket är särskilt praktiskt när magsäcken blivit uttöjd av allt gräs under sommaren och hästarna tror att de är hungrigare än de egentligen borde vara.

2010-09-03 @ 21:08:44
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Helena

Men det är ju tokmycket mat för en häst som redan är tjock!

gör det eneklt för dig och köp halm istället och lägg i hönäten. sen fodrar du hö som vanligt, och den kan tugga på halmen nattetid. det är ju inte av svält de ska ha mat ofta, utan för tuggbehovet, en viss skillnad : )



samma sak i hagen: kör med halm.

2010-09-04 @ 09:31:36
Postat av: Irene

Hur vet du värden i höet och hur mycket den förbrukar? Och hur vet du att det skulle vara lättare att skaffa halm? Vad menar du med "det" som du säger är tokmycket? För jag antar att du inte menar 11,5kg som vi redan konstaterat att det inte är tänkt att den ska smälla i sig! ;-)

Det är inte lätt att få tag på halm häromkring där jag bor. Har provat ge halm när stallägaren hade fått tag på en bal men hästen äter inte stråna utan bara havren, resten skyfflas bak till skiten och blir oätligt.

2010-09-09 @ 17:27:53
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0