En fin höstdag

Igår var det soligt och fint på dagen. Vi passade på att knata en kortispromenad innan ridningen, det var kanonbra underlag att härda fötterna på lite lätt (tillplattat grusväg utan grus ovanpå, en kort bit asfalt) sen blev den lite sämre ju längre man gick, mer grus. Blev lite mini-miljöträning genom att gå över en viadukt men inte mycket mer än så.
Sen utnyttjade vi återigen det fina vädret genom att rida på utebanan istället för inne i ridhuset. Tabben var riktigt på hugget! :-P
Misstänker att alla hindren på banan hade något med saken att göra.
Det var ingen idé att försöka propsa på en massa skritt-övningar utan det blev till att öva lite böjning/balans i trav och försöka få till någon form av avslappning istället. Han var verkligen på gasen så det gällde sig att passa sig så man inte fastnar i handbromsen i. ;-)
Det är roligt att han har så mycket energi, men roligast är det när han har såpass mycket och ändå är cool i huvudet och "med" så man kan sitta där och lattja runt med att omvandla den. 
Är han låg på energi eller normal så sitter jag och gnäller för att jag inte har något att rida. Så NÅGOT får man se till att uppskatta! Haha





Nu är det iaf klart att jag INTE ska köpa fler Bucas-täcken. Hittills har han bara haft det några gånger varav bara en gång när det regnat ordentligt. Det var tyvärr så som jag misstänkte, att eftersom det är andastäcke så läcker det lättare igenom. Kan inte säga om hästen blev blöt när han hade det på sig eftersom han redan var intagen när jag kom till stallet, men när jag gick och klämde på täcket som hängde i torkrummet så kände jag att det var blött igenom. Inte bara på såna ställen där det kan ha regnat in utan ex. vid korset.
Har för mig att en försäljare tipsade om att man skulle låta hästen ha kvar täcket på sig när den kommer in så täcket torkar av hästens värme. Eftersom det ändå är andastäcke gör det inget om de har det på inne. MEN, så funkar det inte... Tänker inte ha på kusen täcke inne där det är varmt och låta kusen ha täcke på sig onödigt länge.
Vi har inget vidare torkrum så täcket måste hålla sig torrt helt enkelt. Annars skulle man behövt typ 3-4 täcken av samma tjocklek att byta emellan med tanke på att det kan ta flera dagar för dom att torka.

Så nu kvarstår dilemmat om vad man ska prova härnäst... Är ju för kräsen med vattentålighet och passform för att det ska kännas som någon idé att testa diverse billiga märken (kusen är ju lite svår med passformen, där var bucas bra som är ganska normala i halsen men utsvängda direkt nedanför halsen). Så jag har börjat snegla på ett Rambo Optimo. Men det skulle bli dyyyrt. Så dyrt att även om jag skulle skrapa ihop pengar till det så skulle det kännas dumt och slösaktigt att lägga såna pengar på ett täcke, när man hade kunnat få grymt mycket annat för de pengarna. (Inklusive två innertäcken och frakt blir det över 5000.-, då får man fyra tjocklekar att variera mellan).

Men men, än är det inte akut. Har ju ett 100g-täcke som funkar hyfsat (och ett 300g, men det känns nästan för tjockt för att någonsin behöva annat än förra vintern när det var snorkallt länge).

 



Kommentarer
Postat av: Helena

alla utetäcken som det regnat rejält på blir blöta igenom när man tar av dem blöta från hästen : )

2010-09-27 @ 14:36:44
Postat av: Irene

Nix, inte Rhino-täcket jag hade med teflonyta och extremt sällan Shires-täcket. :-)



Är ju viktigt om man har dåliga torkmöjligheter på vintern, det tar evigheter för dom att torka om dom väl blivit blöt igenom. Dels skulle man behöva många att byta emellan, dels är det svårt att hålla reda på att det alltid hänger ett täcke på boxen och inte alla ligger i torkrummet så jouren inte hittar.



Men det är många som inte gör det, det håller jag med om, utifrån hur många som inte pallar med det av stallkompisarnas täcken.

Själv har jag som sagt blivit kräsen - ska man ha täcken ska de duga för sitt syfte och passa bra, annars kan man (jag) likagärna skita i täcken.

2010-09-27 @ 16:32:36
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Helena

Min poäng är att det är inget fel på täcket för att det blir blött när man hänger upp det på tork, det betyder inte att det läcker eller att hästen blir blöt av det.

2010-09-27 @ 19:47:48
Postat av: Johanna

5000:- oh my good!

2010-09-27 @ 20:34:51
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: linda

Själv använder jag bara Bucas och Horseware. Skulle ev kunna tänka mig Mark Todd och Dyon också men Bucas sitter ju så bra på min kuse som är smal i bogen :)

2010-09-27 @ 20:52:21
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Irene

Helena: Att det skulle vara fel som i inte vattentätt, nej, men det har jag ju inte sagt.

Bara konstaterat att det är fel täcke för mig att använda som vintertäcke.

2010-09-28 @ 16:31:13
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Helene

Det ÄR vattentätt. Men tar du av det när det är blött på ytan och inte har ett uppvärmt torkrum som stöter ut kondensen istället för att låta det sjunka in i täcket när värmekällan under (hästen)försvinner, går kondensen igenom.

2010-09-28 @ 19:29:33
Postat av: Irene

Helene: precis, rätt överflödigt inlägg dock när jag precis påpekat att jag inte påstått något annat.

2010-09-29 @ 10:27:23
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0