Dags att slipa igen!

Ja nu börjar laddningen inför nästa kurs! :-)

Vi har lite hemläxor att öva på.. Kanske ännu mer konkreta än vanligt?


Ikväll var första gången vi tränade sen i Lördags på kursen, dels har han fått vila för att återhämta sig och dels blev det ett par dagar extra pga att det har blåst väldigt mycket. Vi fick hjälp av en stallkompis att öva på diagonalslutor/piruetter, men just den här gången hjälpte det inte så mycket Vi blev lite okoncentrerade av att jag skulle försöka förklara hur hon skulle stå/tänka. Mycket av fokuset gick till det, så i själva övningen fick vi inte riktigt den effekt vi var ute efter! :-P
Han var rätt pigg, har nog hunnit samla på sig lite överskottsenergi av dom här dagarna som han vilat.

Som avslutning tänkte jag för skojs skull att vi testar något galoppförsök! Efter att han kommit igång och vi provat ett par gånger med flängtrav som resultat så fick vi till slut till en RIKTIG fattning i högervarvet! :-D Alltså inte tralopp à la spring och fläng utan en riktig fattning och ett par språngs fin galopp. Min duktige lille pålle! :-)
Det är hittills den bästa galopp vi fått till uppsuttet tror jag, och garanterat den bästa galopp vi fått till utan inhägnad volt som hjälp.
Jag tror att Birgitta verkligen är inne på rätt spår när hon tycker att vi ska öva galoppansatser och "vanliga" försök parallellt, för hade vi inte övat ansatser så hade han nog aldrig kommit på tanken att göra en så tydlig fattning nästan till skolgalopp, utan snarare rulla in i galopp som det blir om man öser på och försöker ändra takten.

Oj vad nöjd jag är med min pålle nu! :-)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Grattis till eran första riktiga fattning :)

Kul att du börjat ladda redan nu för nästa kurs, kul att ha något att längta till.

2010-10-08 @ 23:17:29
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Haha jag kanske missförstod eftersom du skrev att ni äntligen fick en ordentlig fattning trodde jag ni aldrig fått det tidigare :P

2010-10-09 @ 11:43:15
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja det hoppas jag också, guld värt med en bra sadel :) Har inte haft möjlighet att prova den tyvärr, har testat liknande sadel i samma storlek, men ingen sadel är ju exakt som en annan så ett litet lotteri blir det nog. Håller dock tummarna.

2010-10-11 @ 08:08:43
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0