Birgitta-kurs 20101106

Jag får nog uppdatera det här inlägget lite eftersom, för just nu är det knappt så jag kommer ihåg vad vi gjorde.
Lyckligtvis har jag det mesta filmat! ;-)

Pass 1
Vi fick visa lite sånt som vi övat på. Jag visade lite omformning, lite öppnor längs spåret, lite samling, diagonalsluta i skritt och 1/4-dels piruett.
Sen fick vi göra lite uppgångar till trav och rida skolor i trav, både öppna och sluta och diagonalslutor.

Underlaget var både väldigt bra för oss och väldigt jobbigt. Det var fryst och alltså hårt, men tack och lov harvat för att få det jämnt. Nästan som en grusväg med små små gruskorn ovanpå vägen.
Tabben tyckte det var jobbigt att gå på men eftersom det var hårt fick han det lite lättare i samlingen. Det blir tyngre om materialet sviktar eller fästet är dåligt.
Det blev lite allt eller inget över det hela. Han samlade sig mer som utgångsläge tack vare underlaget, men när vi då kom till lite jobbigare lägen (ex. sluta i vänster varv i trav) då blev det för mycket så han bröt av till skritt. Jag lyckades få till det vid något tillfälle och då var det genom att tänka jättehögt tonus nästan som i piaff eller samlad galoppfattning (inte för att vi kan det, men ni hajjar vilken känsla jag är ute efter! ;-) ).

Vi provade också att rida på långsidan i öppna och därifrån ändra böjning till förvänd sluta (i trav). Det har vi jättesvårt för! :-P Men lustigt nog fick vi till det bäst i svåra varvet. Säkert för att jag börjat hitta knepet för att få till bra böjning i vänster, och för att han börjat bli starkare. 

Pass 2

Vi tränade lite olika varianter av slutor, spann vidare på det. Bl a gjorde vi trekanten igen men varierade med att vända en hel piruett och tillbaka igen istället för kvartspiruetten. Det gick jättebra med tanke på att vi tycker det är en jättesvår övning! :-) Både den första och den andra varianten, den första tycker vi är svårast faktiskt. Svårare att vända bara en kort bit och därefter direkt hitta hela hästen och kunna fortsätta i rätt riktning i diagonalsluta, än att vända runt ett helt varv och ha en större sträcka på mig att hitta rätt igen. Tappar man någon del i den första övningen är det kört, då har man spårat ur så mycket innan vi fått allt på plats igen att det inte ens liknar rätt övning. Tappar man liite i andra övningen kan man ändå hinna hitta tillbaka det.

Sen red vi lite uppgångar till trav, tränade lite på samling.

Som avslutning blev det lite galopp-ansatsträning. Jag ville visa B hur vi brukar lägga upp det hemma. Först lugna samlade ansatser ett par gånger per varv, därefter låta honom bränna på litegrann och prova på den vägen. Sen när han väl fått upp energin och är på g ordentligt har jag provat någon enstaka uppgång igen. Därför att då har vi energi nog att få till en "riktig" fattning, men dom är ju lite tekniskt svåra och fysiskt jobbiga så det är såklart ingen garanti för det. Jag var jättenöjd med pållen för att han tänkte galopp. Fast det inte blev någon riktig galopp, snarare taktändringar och tralopp, så var jag jättenöjd med min kuse som iaf försökte och som var "med" hela tiden! :-D


Överlag tyckte jag pållen skötte sig riktigt bra och att vi fick med oss en del matnyttigt hem. B tycker det är dags att skruva upp volymen med jämna mellanrum för det vi övar på, vilket jag på sätt och vis tycker vi redan börjat med hemmavid. Det får ju bli en balans mellan krav och ödmjukhet inför att hästen inte känner att den kan eller att man kanske gett luddiga signaler! :-P Kanske lägga upp kraven bara inför ett moment eller en detalj per pass.

Summa summarum så var det en kall men givande dag, som vanligt jätteroligt att träffa träningskompisarna och se lite andra ekipage också! :-) Man lär sig jättemycket av att se särskilt som det ofta är andra som får ungefär samma övningar eller har ungefär samma problem i grunden.

Nu blir det hårdträning över vintern innan nästa träning i Mars! ;-)




 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som en bra träningshelg, spännande med film :P

2010-11-07 @ 15:58:32
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Linda

Låter som att det var en bra träning. Men det här inlägget är värdelöst utan filmklipp ;)

2010-11-07 @ 18:17:54
URL: http://xmyheart.blogg.se/
Postat av: Johanna

Härligt tjejen! När kommer instruktions videon ;)???

Jag längtar nu efter både bok & film :P



Ni är så duktiga :)



/ Johanna & Ella

2010-11-08 @ 10:39:38
URL: http://www.bullerbacken.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0