Min lille guldklimp! :-)

Tänk vad små saker som andra förmodligen inte ens tänker på som kan påverka sinnesstämningen hos lille kusen! :-P
Idag var han hingst, för att de hade ställt en valack i hagen bredvid. Tabben var tvungen att försvara sin flock mot inkräktaren, stod och spände upp sig och bankade med framhoven lite hingst-utmanande sådär.
Det hade varit så enkelt att bara bytt plats på stoet mittemot och valacken (särskilt som båda bytte hagar i princip samtidigt) men det är väl något man inte tänker på när man inte upplever det själv.
Haha, själv är jag glad att jag fick in pålle öht! ;-) Vill han inte komma in har man inte mycket att säga till om. Går man iväg med honom så kommer hela flocken dundrandes bakom och då kan man glömma att kunna hålla i tabben. Så det gäller att få honom och helst hela flocken bort till grinden först innan det är någon idé att fånga honom.
Därför jag helst har inne på natten trots att det blir en massa jobb i onödan (med mockning och att fixa iordning käket) då är han van vid att på kvällen ska man komma in! :-) Till slut så schasade han med flocken till grinden ikväll. Efter att stackars matte hade knatat genom hela stora sommarhagen och nästan gett upp hoppet att pållarna hänger med tillbaka!








Idag var Tabben riktigt rolig att rida! :-D
Och idag kändes det som att matte faktiskt förtjänade att rida på honom. Han var helt underbar!
På träningen i helgen så gav Birgitta rådet att tänka öppna/stänga vägen för honom om han vill trycka utåt eller inåt för att på så vis avlasta. Just då var det väldigt klurigt att få till (men så var han ju väldigt mör, så han hade större motivation till att slippa undan belastningen) men idag var det tillräckligt lindrigt för att faktiskt hjälpa styrseln enormt! :-)
Det kändes som att vi hade balansen idag.
Balans mellan att vara ödmjuk och att vara konsekvent. Att få något gjort och vara tydlig, men ändå ge fina och få signaler. Att ha energi och kunna omvandla den.

Jag började väldigt lågt i krav med att bara vara noga med att han följer vägen, inte bry mig så mycket om resten. För att sen successivt lägga in lite annat. När vi kunde följa spåret och så att säga hålla linjen, då testade vi flytta in framdelen och bara fokusera på lite svag öppna - position (brydde mig inte så mycket om kvalitén i rörelsen, men jag tror faktiskt den blev riktigt bra) nästa gång fokuserade vi på att rida öppna - flytta ut framdelen igen med tänk att det skulle bli sluta efteråt. Men det var mer flytt-momentet av bogarna (övergången) i sig jag brydde mig om.
Sen testade vi en diagonalsluta per varv och en skrittpiruett per varv. Tabben var verkligen kanonduktig! :-)
Avslutade med några uppgångar till trav. "pumpade igång" först genom att samla -länga lite - samla tills man till slut (ofta genom att pålle redan börjat trava för att avlasta! ;-) ) samlat ihop nog med energi för att kunna göra travövergången i skolskritten. Han var så otroligt duktig att vi avslutade direkt efter vi fått till en fin övergång, som belöning. Min fina pålle! :-D


Kommentarer
Postat av: Johanna

1200:-/mån för bete? Dyrt! Men nog får du väl ha kvar din stallplats om du åker iväg bete?

2010-05-28 @ 22:32:37
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ok, då förstår jag.

Hur länge har du haft Tabben?

Hur länge har ni tränat?

2010-05-29 @ 21:03:17
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0