Vad är "snäll" egentligen?

En frågeställning som kan användas i många fler sammanhang än det här.
Men ibland är hästarna helt enkelt för snälla och lydiga för sitt eget bästa. Eller så kanske vi människor är för duktiga på att uppfostra dom.

Häromdagen (Söndags) så tänkte jag rida Tabac i ridhuset. Han var lite motvillig, å andra sidan var det såna smågrejer (tyckte jag) och i såna sammanhang där han brukar kunna stanna och inte gärna gå, men han går ju att lirka med. Så förutom att det var fler tillfällen inom samma tid än vanligt var det inga konstigheter i sig. T ex stannade han och ville käka hö vid stalldörren, stannade på vägen till ridhuset och ville spana (inget ovanligt, när han kommer ut varifrån det än är vill han gärna spana), var motvillig att gå igenom ridhusdörren (inte heller något konstigt, han har råkat dunka i med sidan av sadeln i dörröppningen ett par gånger på sistone) och han var motsträvig över att gå till den delen av ridhuset där pallen är och jag brukar lägga ifrån mig ev. grejer/kläder inför ridningen. Å andra sidan är det en läskig del av ridhuset periodvis eftersom det låter mycket från porten om det blåser.
Däremot när vi kom ner till ridhuset kände jag av att han gick liite ojämnt. Inget konstigt med det heller egentligen, jag brukar alltid snegla lite för att kolla dagsstatusen, är rätt petig med att "känna av" hästen varje dag. Å andra sidan så brukar han vara lite stelare i vänsterbogen så jag tänkte inte på det just då, nästan -20grader =häst som tar längre tid på sig att bli uppvärmd.
Sen knäppte det till i bogtrakten och benet vek sig på honom mitt i steget. Det låter väldigt dramatiskt men det var det inte, dock ett tydligt tecken på att - aj då, ingen ridning idag! Skulle gissa på att någon nerv kom i kläm precis i det läget så benet vek sig. Iom att det knäppte i leden samtidigt, annars kan man såklart gissa på smärta också.

Han hade fått behandling dagen innan, väldigt lite men ändå. Egentligen borde jag inte ha ridit på något dygn eller mer alls efter det (just för att dom kan få sämre koll på kroppen, bland annat) men jag var väl lite överoptimistisk eftersom jag tyckte det var så lite och ville passa på när det var drägligt ridväder.
Har jag "tur" kan det ha varit behandlingen i sig som satt igång en läkeprocess och att hästen ser värre ut en tid direkt efter pga det.
Har jag otur så hade hästen lyckats med något i hagen samma dag, ex. sträckt sig, och det var så färskt att det inte märktes så tydligt den kvällen (Lördag) men att jag kände av att han behövde behandling, tvärtom mao.
Jag hade ju behandlat vid armbågen på vänster fram Lördag kväll för att han kändes lite varm i det området. På Söndagen såg det ut som att det var det området han sparade.
(Behandlingen i sig "kan" inte ha gjort någon skada, det är en väldigt mild behandling och såpass skicklig börjar jag ändå bli att risken är så gott som obefintlig. Den triggar till självläkning/balansering av kroppen, inte att man själv fysiskt ska "rätta till" eller manipulera kroppen.)

På söndagen fick han iaf vila och så behandlade jag mer, smörjde på liniment i musklerna som verkade ansträngda av felkompensationen.

Måndag blev helvila, Tisdag (idag) var jag och knatade omkring lite i ridhuset för att jag dels ville att han skulle få röra på sig under mer kontrollerade former än i hagen och dels kolla av statusen själv.
Nu när jag tänker på det så ser jag tydligt att han avlastar v. fram. Och jag upplever att det är något i det benet, inte det som annars är en klassiker att dom i själva verket avlastar något bak eller går och ser halt ut på ett ben när de i själva verket sparar det andra. Skulle kunna sitta ända uppe i hals/mankmuskulaturen eller bogbladet också fast det förklarar inte varför jag kände lite värme vid armbågen.

Farsan och syrran kommer förbi imorgon eftersom syrran ändå skulle vaccinera Tabac. Ska passa på att be dom kolla lite dom också. Är ju bra ju mer man kan försöka ringa in vart det sitter för att kanske lättare bedöma allvaret i det, hur länge man ska vila eller om det kanske t o m är bra om han får röra sig ordentligt. Dom har inte röntgensyn men oavsett kommer jag inte dra iväg till någon klinik i det här vädret och väglaget. Då får han hellre stå ända fram till våren om det är först då väglaget blir drägligt! =P

Men men, nu ska vi tänka positivt! Skriver egentligen mest ner det här för att jag själv ska kunna hålla lite koll.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0