Börjar skritta igång lite

Tabac är mycket bättre i hältan nu. Skulle inte kalla honom halt längre utan snarare så märker jag av en rörelsestörning fram, att han i vissa lägen inte är taktren fram och då ffa när han ska belasta bogen i vissa lägen. Som det ser ut nu är det inte ens i ett specifikt framben utan snarare manken. Det känns inte som att det är dags att börja rida igen, dumt att lägga extra vikt på ryggen, däremot ska han få börja träna väldigt försiktigt från marken.

Han "kan" inte stå på helvila, magen blev för dålig. Skrittjobbet blir lika mycket för att hålla koll på dagsstatusen som för att gymnasticera och bygga upp väldigt försiktigt. Sist, och andra gången kanske ska tilläggas, såg det positivt ut. Han ville inte använda hela bogbladets rörelseregister och hade mao svårare i vissa lägen, men efterhand så började han faktiskt belasta bogarna rätt i fler steg (tänker i vändningarna t ex) med övre bogmuskulaturen som han tidigare undvikit. :-)
Är ju viktigt att det inte blir under tvång, alltså att jag inte försöker pressa honom till att använda kroppen så, och det gjorde jag inte. Jag angav riktningen och tempot (men även det lite anpassningsbart efter vad hästen hade att säga) och tog bara ett par steg i taget som var lite "jobbigare" där han ändå fortfarande hade ett val i hur han skulle använda kroppen. Därför ser jag framstegen som bra kvitto på att han känner sig bättre.
Tanken är att stegra upp pyttelite i taget utifrån att man märker att han klarar av det. Just nu är majoriteten bara att skritta rakt fram i normaltempo med fri ram, sen provar jag ett par steg i taget att vända (försöker då guida honom att använda benen rätt och böja sig men gör ingen grej av det om det blir fel) och ett par steg i taget försöka korta av tempot bara genom att jag själv kortar steget och riktar om energin uppåt + en förvarnande kramning i tygeln. Räcker inte det så tar jag det som att det var för mycket att kräva just då eller att han inte riktigt hann med och förstod vad jag ville.

Nu har jag äntligen fått hem lite grejer jag beställt! :-)
Bl a ett nytt bett.
Använder nosgrimman också till Stübbentränset som jag ratade helt när jag hade fått hem det, nu var jag i behov av en nosgrimma så jag testade, och färgerna ser ganska bra ut på Tabac tycker jag!



Kommentarer
Postat av: Sylvi

I apologise for writing in english but unfortunately i don't speak swedish.

Can I ask where you got your brass bit from? I've been looking everywhere for a brass version of this bit and can't find anything i like for my little horse.

2010-03-28 @ 22:25:04
Postat av: Irene

It´s from Horse-Vision, a Swedish company. Unfortunately, they´ve stopped selling online. I think the bit is called "Renaissance", try google, maybe there are other resellers.

2010-03-29 @ 23:04:48
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: sylvi

thanks so much, i really enjoy ur blog, there isn't much classical riding up here in the north east of england. u'r blog has helped me decide on my new new saddle I've been torn between a startrekk and a chezz for weeks. :) thanx

2010-03-30 @ 18:50:51
Postat av: Irene

I´m glad you like it! :)

Good luck with your chezz, I hope you enjoy it as much as I do!

2010-03-31 @ 10:01:31
URL: http://tabbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0