Kvällens bravader

Ikväll har jag och Tabben galopperat! :-D

Inte särskilt graciöst eller kontrollerat, men galopp var det! ;-)


Jag tycker han börjat tänka för lite galopp vid ansatserna, som att han bara gör ett halvhjärtat försök efter en del övertalning men har tappat sikte på slutmålet.
Så då blev det back to basic och öva lösgalopp från backen!
Det märktes att det var ett tag sen, för det tog ett tag för honom att komma igång, i båda varv. Såg lite tungt ut också.. Men själva galoppkvalitén tyckte jag var hyfsat fin när han väl kom igång. Jag hägnade in ca 2/5-delar av ridhuset som en ca 20m volt.
Vi tog 2-3 fattningar per varv, sen hoppade jag upp och skulle försöka mig på en fattning uppsuttet också.

Det blev mer spring än jag hade tänkt mig.. Haha, han blev riktigt taggad! Nästan så han började studsa på stället om man skulle hålla in honom. Ändå var han ganska lydig och styrbar utifrån omständigheterna (det är särskilt styrbarheten som varit kass tidigare och som gjort det svårt, för att han låst sig mentalt/fysiskt). Gällde att försöka hitta en balans mellan att inte störa genom att korrigera hit och dit (styrning, förhållningar, form) och att inte låta det gå över gränsen så det bara blev svårare för honom att fatta. Ur "travartrav" är det ju t ex inte så lätt att fatta en galopp som funkar på volt, och om man tvärar för mycket då blir det för svår väg att rida för att kunna hålla balansen.  

Testade ett par varv i vänstervarvet men det blev nog mest tralopp och lite flängigt. För att inte nöta så la jag ner efter ett par försök i 2-3 varv och bytte till högervarvet, tro´t eller ej så fick vi till en riktig högergalopp! :-) Efter ett par varvs försök.
Då var matte nöjd för dagen och kusen flåsigare än han varit på nästan ett år! Haha


Kommentarer
Postat av: Johannaa

Åjdå, ja då är jag glad att halten ger henne vila ;) Men vila är något kallbloden överlag är lite sämre på ;)



Kul med galoppen!

Jag vet inte ens om min kan galoppera ;)

2010-08-18 @ 17:17:29
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Johanna

I flera situationer, ja det kanske kan vara så? Varför kan hästar inte bara prata så man förstår på en gång :P?

2010-08-20 @ 23:27:05
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Men ni är ju på väg åt rätt håll, då kanske vänster är hans sämsta sida. Höger var Jessans men det blev bättre efter lite nötning.

2010-08-21 @ 19:50:18
URL: http://besten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0