Slut på slappandet!

Nu ni, nu ska Tabben och jag komma igång och träna!

Haha, för att låta lite dramatisk! :-P



Skulle dels vilja att han kommer igång och bränner lite fläsk, dels ska vi börja ladda inför nästa träning om ca en månad. Inte för att vi behöver träna inför träningarna egentligen, han klarar av det - men det vore ju trevligare om man är förberedd så man får ut mer. :-)

Det kommer nog alltid finnas dagar som jag inte tycker att jag kan/vill påverka. Men med jämna mellanrum iaf tänkte jag försöka lägga in två ridpass samma dag. Målet är iaf 30 minuter *2, men första steget blir att vänja sig vid att rida två pass öht.
Hellre det än att försöka göra passen längre än 30 minuter, där går maxgränsen! :-P


Idag red jag faktiskt två pass! :-)
Haha lite otaktiskt upplagt. Jag tänkte att jag skulle ta det lugnt första passet utan så höga krav, för att sen be om lite till nästa pass. Så man har krafter kvar.
Haha snarare råkade det bli så att hästen knappt orkade fortsätta med sista övningen första passet för att han var så mör! :-P Jag red igenom väldigt kort i princip allt - volter, förvänd volt tillbaka, flytta in-ut på volt, öppna, sluta, diagonalsluta - piruett, skolskritt - övergång till trav, och så ett kommando om att ändra takten mer till galopptakt (mer pallade vi inte med, sen fick han vila).
Han var riktigt duktig i det mesta, kanske ffa skolskritten. Vi växlade mellan trav/skolskritt/trav och emellanåt tyckte jag det kändes som att det blev tramp. Riktigt stark kändes han! :-)

Sen blev det upp till stallet igen, vila en kvart, ner igen och bara skritta/jogga väldigt kravlöst sisådär 10 minuter. Han fick även korta-öka tempot lite i traven, när han får öka så blir det ännu mer vila för musklerna för honom.
Jag var imponerad bara över att han följde med och släppte upp mig en gång till efter att redan ha gjort sitt! ;-) Han kändes väldigt mör.


En annan grej som jag tog tag i var att knata igenom stallgången fram och tillbaka massor med gånger (den var blöt, vilket tabben tycker är lite läskigt). Det gav resultat, han knatade på direkt när vi skulle ner till ridhuset och tvekade inte på tillbakavägen heller. Gissningsvis tjänade vi lite tid på så vis! ;-)

Kommentarer
Postat av: Johanna

You go! :D

2010-04-21 @ 08:50:20
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0