Träning för Birgitta 20090905

Lördagens träning bjöd på varierande väder och som vanligt - trevlig stämning! :-)
Jag och Tabac hade lyxen att få provlåna en sadel, Española Deluxe. Utvärderingen av det blev att ja, det gick bättre och kändes bättre med en sån sadel så nu ska en egen sadel införskaffas så fort som möjligt. Nu vet jag också vilken storlek vi ska ha!

Testade idag att rida enhändigt med bara stång. Med kapsontyglarna i beredskap ifall Birgitta tyckte att det behövdes.
Första passet bestod först av att vänja in oss på sadeln, hitta knapparna liksom. Sen övade jag böjning genom att bl a rida en volt och vända igenom volten med förberedande böjning innan själva svängen. För att kunna släppa eftergift och låta hästen följa böjningen. Innan "S-et" i volten fick jag alltså öka böjningen till att passa den mindre halv-volten in för att sen släppa eftergift och låta hästen följa böjningen, ev. upprepa begäran om böjning om han började tappa den. Mycket nyttig övning! Samma sak skulle vi sen göra i varje hörnpassering. 
Traven första passet var inte så upplagt, vi travade mest omkring lite för att visa dagsstatusen. Det märktes att han verkade trivas i sadeln för ryggen var igång och svingade bra tyckte Birgitta (själv hade jag svårt att känna iom nya sadeln som bara den kändes väldigt annorlunda). Jag reagerade på att han var mer lättplacerad, att man kunde ge ETT kommando och därefter eftergift, inte behöva sitta och pussla och fiffla bara för att få till det man ville och därefter påminna en eller flera gånger för att fortsätta med det man gjorde. Vilket Tabac förmodligen uppskattade! :P 

Andra passet fick vi göra lite roliga övningar. Vi upprepade första övningen med böjningen, red sluta-öppna-förvänd sluta längs långsidorna, la in lite diagonalslutor. Övade att rida en 8:a med meddellinjen som mittpunkt (ca 10m volter med utgång från kortsidorna) med öppna innan volterna och sluta efter och övning av böjning/avslappning i själva volterna. I traven övade vi lite övergångar från samlad skritt till trav, lite flytta in-ut på volten, även där vända igenom volten och byta varv, diagonalslutor på medellinjen.
När vi ändå hade en mer stabil sadel så fick vi passa på att testa en galoppfattning (utan krav på att det faktiskt blir en fattning, bara lära in att man vill något först och främst) och faktiskt så kändes det att han förstod att det var galopp på g! Inte på långa vägar redo för själva fattningen iom att han ville brassa iväg och lägga sig på bogarna så man hade fått driva in honom i galoppen isf. Men kul att man fick en reaktion! Så vi testade en gång och avbröt efter det. Han blir lite tvär efter att man testat galopp och det var också nyttigt att få rida igenom. Först ville han gå ut ifrån ridbanan och det krävdes lite tålamod och övertalande för att få honom med på vad jag ville igen, men sen kunde vi trava iväg åt andra varvet och fortsätta jobba. 
Eftersom travjobbet blev krävande för honom fick vi också lägga in en del trav på längre tygel/längre ram. Det var grymt kul att se att han kunde hålla balansen i det läget, att han inte trillade på bogarna utan kunde hålla det lite lägre tempot och följa styrningen även på längre tygel! :-) 
En annan kul grej (för mig) var bara en sån sak som att vi kunde skritta lugnt på lång tygel strax efter att vi tänkt galoppfattning. Det är för mig ett kvitto på hur pass mycket han coolat ner!
Angående stångbettet så var Birgitta först lite skeptisk för att jag hade svårare för böjningen i högervarvet. Men det gick rätt snabbt ändå att i övningarna få till bra böjning även i höger. Tack vare det och att JAG fifflar mycket mindre och har lättare för att rida med överkroppen så tyckte hon att jag kunde fortsätta rida med bara stången. 

Känns skumt nu att komma hem och rida med gamla vanliga sadeln igen! :P Nu när man vet hur mycket lättare allt kändes (och mer stabilt ffa) i den andra sadeln. Så jag hoppas på att man kan få hem en inom rimlig tid..   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0