Mysig morgonträning

Jag åkte till stallet tidigt idag eftersom jag jobbar lite knasigt pass, 10:45-19:15. Tänkte få allt överstökat och ha kvällen ledig sen!
Tabac var jätteduktig, det kändes enkelt att rida tack vare att han var cool, koncentrerad och mjuk och fin för dagen. :-) En sån där dag det faktiskt känns som att det ger något att sitta och öva på hemläxor från kurserna!
Böjningen tycker jag att vi får till riktigt bra nu i vänstervarvet, vilket märks också genom att jag kan sitta och finlira med flytta in/ut framdelen i förhållande till bakdelen och det känns stabilt, vilket antagligen beror på att han hänger ihop bättre i kroppen än när vi inte får till böjningen bra. I höger så märks det att han inte lika lätt/gärna belastar höger bak och då blir det lite svårare att få till böjningen riktigt bra, men jag tyckte ändå träningen kändes konstruktiv - att det var tillräckligt bra för att iaf komma åt att använda höger bak och på så vis kunna stärka honom.    
Vi övade lite volter, lekte lite med att flytta bogar och hitta böjningen som uppvärmning, hade ställt upp koner också i hörnen så vi inte skulle fuska med hörnpasseringarna (när vi inte red volter vill säga). Fortsatte med att prova diagonalsluta i båda varv bara som varvbyte och även om dom blev långt ifrån perfekta tyckte jag vi var duktiga, blev avspänt och det kändes konstruktivt. Övade sluta-öppna-förvänd sluta längs långsidorna där utmaningen bestod främst i att hinna växla tillräckligt snabbt för att få med allt på en och samma långsida. Man kan ju inte pressa en massa eller fuska för då ger det inget ändå, så jag fick öva på att bli effektiv helt enkelt! Vi fick iaf till övningen en gång per varv (något försök till per varv) även i svåra varvet där man kommer åt högerbak lite extra, så jag får känna mig nöjd med det för dagen.
Sen tänkte jag att vi skulle avsluta med lite trav och då övade vi övergångarna där vi kortar upp skritten ordentligt några steg och därefter försöker tänka uppåt i travövergången. Det märks att han tycker det är jobbigt (eller svårt att balansera åbäket på ryggen! =P en sån grej som nog blir lättare med ny sadel) för han kortar lätt upp överlinjen. Samtidigt tänker jag att steg 1 blir att få honom förstå att han ska korta upp skritten och hurpass mycket, sen komma åt rumpan i första hand och så får resten komma mer och mer ju starkare han blir. Jag TROR att det är så Birgitta har tänkt också, på ett ungefär iaf. Nu när jag varit noggrannare med att han verkligen ska korta ordentligt och noggrannare med att få uppåt-känsla i övergången till trav så känns han riktigt läcker första stegen! :-) Och orkar hålla en bra trav efteråt också, bara inte lika läcker.
Blev bara en övergång per varv sen var han väl värd att få avsluta passet! Han blev lite busig (eller tja, visade livsglädje och eget initiativ snarare?) efter övergångarna och ville gärna fortsätta trava, hade knappt hjärta att sakta ner honom när han hade sån lätt och fin trav med fin bjudning och verkade tycka det var kul!

Som det kanske hörs är jag mycket nöjd med dagens träning och Tabben var nöjd att äntligen få komma ut i hagen sen... Hoppas på fler såna här fina dagar med bra koncentration - mycket lättare att utvecklas i träningen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0